تاريخ : سه شنبه 1396/3/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 59186
بهره مندی متقیان از برکات تقوا ، از دنیا آغاز می شود

بهره مندی متقیان از برکات تقوا ، از دنیا آغاز می شود

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامة تفسیر گفت : بررسی آیاتی که " فلاح " را دربارة اهل ایمان به کار برده اند نشان می دهد که مراد از آن ، موفقیتِ کامیابی و سعادت آنها در دنیا و آخرت است .

تولیت آستان مقدسحضرت عبدالعظیم (ع)در ادامة تفسیر آیه پنجم از سورة بقره( اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون )که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت : بررسی آیاتی که " فلاح" را دربارة اهل ایمان به کار برده اند نشان می دهد که مراد از آن ، موفقیتِ کامیابی و سعادت آنها در دنیا و آخرت است . در مقابل ، مقصود از آیاتی که " فلاح " را از کافران ، ساحران ، ستمگران ، مجرمان ، و مفتریان نفی کرده اند ، عدمِ موفقیت و ناکامی آنها در دنیا و آخرت است .

آیت الله ری شهریدر ادامه این مطلب تصریح کرد : در نخستین آیات سوره بقره ، با تأکید تمام اهل تقوا همان " مفلحان " معرفی شده اند . بنابراین ، تمام آثار تقوا ، آثار فلاح نیز محسوب می شود .

رئیس مؤسسه علمی ، فرهنگی دارالحدیث افزود : این آیات به سه دسته تقسیم می شوند : ۱ ـ آیاتی که نقش تقوا را در زندگی مادی و دنیوی بیان کرده اند . ۲ ـ آیاتی که به نقش تقوا در جهان پس از مرگ اشاره دارند. ۳ ـ آیاتی که جامع برکات دنیوی و اُخروی برای اهل تقوا است .

این مفسر قرآن در ادامه این بحث ـ پس از اشاره به متن آیاتی که به بیان نقش تقوا در زندگی دنیوی پرداخته اند ـ گفت : این آیات به روشنی نشان می دهند که بهره مندی متقیان از برکات تقوا ، از همین دنیا آغاز می شود و زیان های بی تقوایی نیز ، در همین جهان دامن گیر تبه کاران می گردد .

آیت الله ری شهری در ادامه تفسیر این آیه ، در پاسخ به این سئوال که آیا رعایت تقوا ، زمینه ساز تأمین همة خواست ها و نیازهای انسان و کامیابیِ مطلق دنیوی است ؟ گفت : نیازهای انسان دوگونه است : یکی نیازهای حقیقی ، مانند : نیازهای زیستی ، اقتصادی ، علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی و دیگری نیازهای کاذب ، مانند : انواع لذت های زشت و کامیابی های ناشایست .

وی در ادامه افزود : رعایت تقوا ، تأمین کنندة نیازهای حقیقی انسان است اما به منظور تحقق سعادت واقعی و همیشگی بشر ، تقوا ، مانع کامروایی های کاذب و زیانبار است .

آیت الله ری شهری در پایان در بیان راز مصایب و ناکامی های افراد با تقوا گفت : حکمتِ مصایبِ متقیان ، افزایش کمالاتِ معنوی و سعادت و خوشبختی همیشگی آنها در جهان آخرت است و به همین دلیل ، مشکلاتِ زندگیِ افراد با تقوا ، در واقع ، نعمت است نه مصیبت .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :