روايات شيخ صدوق از كليني - صفحه 207

منبع: تنها در كمال الدين نقل شده است. در الكافى ، موجود نيست.
كمال الدين ، ص 327 و 328 .
واسطه ميان صدوق و كلينى: محمّد بن محمّد بن عصام .
مقايسه اسناد صدوق و كلينى: تنها يك سند موجود است.

روايت چهل و يكم

محتوا: اين حديث ، روايت ديگرى از امام باقر عليه السلام خطاب به محمّد بن مسلم در معرّفى امام قائم عليه السلام و قيام ايشان است. عبارات حديث ، عموماً كوتاه و پرمعنا است ، به طورى كه اين روايت را مى توان از روايات جامع در باب مهدويت برشمرد.
منبع: اين روايت ، تنها در كمال الدين نقل شده و در الكافى ، موجود نيست. محتمل است كلينى اين حديث را در كتاب الردّ على القرامطة ذكر كرده باشد ؛ زيرا در قيام قرمطيان ، انحراف هايى در باب مهدويت ديده مى شود. قرمطيان ، شاخه اى از اسماعيليه بودند كه در روزگار كلينى و بعد از آن ، در شرق و مركز جهان اسلام به تبليغ و قيام پرداختند. از برخى قسمت هاى كتاب الغيبة نعمانى برداشت مى شود كه نعمانى ، شاگرد كلينى نيز ، كتاب الغيبة را در هنگام اقامتش در حلب ، با توجّه به فتنه فاطميان كه شاخه ديگرى از اسماعيليان در غرب جهان اسلام بودند ، نگاشته است.
كمال الدين ، ص 330 و 331 .
واسطه ميان صدوق و كلينى: محمّد بن محمّد بن عصام .
مقايسه اسناد صدوق و كلينى: تنها يك سند موجود است.

روايت چهل و دوم

محتوا: اين نقل ، در واقع گزارشى از على بن محمّد ، درباره تاريخ ولادت امام زمان عليه السلام است . عبارت على بن محمّد چنين است: «ولد الصاحب عليه السلام للنصف من شعبان سنة خمس و خمسين و مائتين» . ظاهراً منظور از على بن محمّد ، دايى

صفحه از 220