نماز عید امام رضا(ع)

پرسش :

نماز عید امام رضا(ع) چگونه برگزار شد؟



پاسخ :

خلیفه خودش همیشه نماز عید را برپا می کرد. وقتی امام را مجبور به پذیرش ولایت عهدی کرد، در یکی از عیدها از امام خواست تا نماز عید را اقامه کند. امام نپذیرفت. اما خلیفه اصرار داشت. امام در پاسخ به پیغام ها و اصرارهای خلیفه در نهایت فرمود: اى امیر! اگر مرا از این كار عفو كنى البتّه بیشتر دوست دارم، لكن اگر نمی پذیرى پس ناچارم كه من مانند رسول خدا صلی الله علیه و آلهو علىّ بن ابى طالب نماز عید را برگزار کنم.

مأمون پذیرفت. در مرو خبر اقامه نماز توسط امام منتشر شد. صبح عید قربان شد. امام از نمازگاه خود برخاست و غسل كرد. عمامه اى سفید بر سر بست و یک سوى آن را به روى سینه اش آویخت و سوى دیگر را به پشت رها كرد. ساق پاها را هم برهنه کرد. وارد صحن خانه شد. جمعی از یاران و علاقه مندان در حیاط ایستاده بودند. امام رو به ایشان کرد و فرمود: همگى لباس هایتان را همانند من کنید.

آنگاه عصایى به دست گرفت و از اطاق بیرون آمد. امام با پاى برهنه حرکت کرد و در حالی که سر به سوى آسمان برده بود، بلند چهارمرتبه «اللَّه اكبر» گفت.

امام تکبیر می گفت و تمام همراهان ایشان نیز با ایشان یکصدا می شدند. وقتی امام و همراهان از منزل بیرون آمدند، مأموران حکومتی و مردم نیز به امام تأسی کردند و پای برهنه و هم شکل با امام همراه شدند.

امام اندكى در آستانه درب خانه مكث کرد، سپس این اذکار را با صدای بلند گفت: اللَّه اكبر اللَّه اكبر، اللَّه اكبر على ما هدانا، اللَّه اكبر على ما رزقنا من بهیمة الأنعام، و الحمد للَّه على ما ابلانا.

امام به سمت مصلی حرکت می کرد و قیامتی در مرو رخ داده بود. صدای گریه و آه و ناله مردم بلند شده بود. حضرت ده گام برمی داشت و مى ایستاد و تكبیرات چهارگانه را می خواند، و چنان بود كه گویا آسمان و زمین و در و دیوار جملگى به او پاسخ می دهند. اخبار به مأمون رسید. وزیرش فضل بن سهل که سخت مضطرب شده بود، به خلیفه گفت: اى امیر! اگر علی بن موسی با این وضع به محلّ نماز برسد، تمامى مردم از تو برمی گردند و فتنه ای رخ مى دهد. صلاح آن است كه از او بخواهى بازگردد.

امام هنوز به مصلی نرسیده بود که مأمورى از جانب خلیفه آمد و از حضرت خواهش كرد كه بازگردد. امام بی آنکه مقاومتی کند یا سخنی بگوید پذیرفت. كفش هاى خود را طلب كرد و پوشید و به منزل بازگشت. برای همیشه مردم از اینکه با امام نماز عید بخوانند محروم شدند.[۱]


[۱]. عيون اخبار الرضا(ع)، ج ۲، ص۱۵۰ ح۲۱.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت