كليني و تفسير روايي آيات ولايت - صفحه 392

به معناى خفت و خوارى و همچنين سهولت و نرمى ، معنا نموده است . اعراب نيز به اسب مطيع و رام ، هون مى گويند . ۱
واژه «مصلّين» در آيه «قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ» ، ۲ به پيروان سابقين (ائمه) تفسير شده و به كاركرد واژه مصلّى ، در خصوص اسبى كه در مسابقه پيشتاز است نيز استناد شده است . ۳
اين ، در حالى است كه روايتى در همين باب ، مصلّى را به نثاركنندگان صلوات ها تفسير نموده و مى گويد : «لم نتول وصىّ محمّد والاوصياء من بعده ولا يصلّون عليهم» . ۴ از طرفى ، در نهج البلاغه ، واژه «مصلّين» در آيه ، به معناى «نماز گزار» تفسير شده است . ۵

ج . منصرف نمودن گزاره هاى اعتقادى ، از مقصود اصلى آنها به سمت و سوى ولايت

در مواردى ، برخى از واژه هايى كه بار اعتقادى دارند ، بر ولايت اهل بيت ، منطبق شده اند ، مثلاً در حديثى كه ذيل آيات «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا * وَ الْأَخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى»۶ آمده است ، گويا مراد از آخرت را اميرمؤمنان و مقصود از دنيا را مخالفان آن حضرت ، بيان كرده است ؛ ۷ چنان كه برخى از تفسيرهاى باطنيان ، صلات و صوم را به معناى امام گرفته اند . ۸
به راستى اين گونه تفسيرها ، موجب سستى بنياد عقيده به قيامت و حساب و كتاب آخرت نمى گردد ؟

1.ر.ك : لسان العرب ، ج ۱۵ ، ص ۱۶۳ .

2.ر.ك : صحاح تاج اللغة ، ج ۴ ، ص ۲۲۲۸ .

3.سوره مدّثر ، آيه ۴۳ .

4.ر.ك : الكافى ، ج ۱ ، ص ۴۱۹ ، ح ۳۸ .

5.همان ، ج ۱ ، ص ۴۳۴ .

6.سوره اعلى ، آيه ۱۶ ـ ۱۷ .

7.الكافى ، ج ۱ ، ص ۴۱۸ .

8.ر.ك : التفسير والمفسرون ، ج۲ ، ص ۲۴۷ .

صفحه از 408