رساند و دست كم ، حساسيتى نسبت به اين گونه پژوهش ها ايجاد كند .
در آغاز ، ضمن بيان توصيفى اجمالى از روايات اين باب ، به وضعيت سندى آنها اشاره مى شود . در پى آن ، برخى از چالش ها مطرح مى شوند و سپس چاره كار و راه برون رفت از چالش ها ، جستجو خواهد شد .
فرضيه تحقيق ، آن است كه بيشتر موضعگيرى هاى منفى عليه حديث هاى تفسيرى ولايت محور ، از عدم تعمّق و از برخورد سطحى نگرانه در اين قلمرو مهم حديثى ، سرچشمه مى گيرند .
باب فيه نكت ونتف من التنزيل فى الولاية
مرحوم كلينى ، تعداد 92 حديث را با عنوان «باب فيه نكت ونتف من التنزيل فى الولاية» گردهم آورده است ۱ كه در مجموع ، تعداد 163 آيه را به گونه اى در برگرفته و درباره اين آيات ، به توضيح و تبيين پرداخته است .
واژه «نكت» ، جمع نكته به معناى نقطه و كنايه از لطيفه و سرّ است ۲ و «نتف» ، جمع نتفه (مانند عرف جمع عرفه) كه در اصل ، مقدارى از گياه و يا موى را گويند كه با انگشت برگرفته مى شود . ۳
جوهرى مى نويسد :
النتفة من النبات ، القطعه والجمع نتف كغرفه وغرف افاده نتفة من العلم اى شيئا نفيسا . ۴
ابن منظور نيز اين گونه توضيح مى دهد :
نتفه ، به قسمتى از گياه مى گويند و اين كه گفته مى شود : افاده نتفة من العلم ، يعنى او
1.ر.ك : الكافى ، ج ۱ ، ص ۴۱۲ ـ ۴۳۶ .
2.ر.ك : لسان العرب ، ج ۱۲ ، ص ۴۲۸ .
3.ر.ك : مرآة العقول ، ج ۵ ، ص ۱ .
4.الصحاح تاج اللغة وصحاح العربيّة ، ج ۴ ، ص ۱۴۸۸ .