مسئله نسخ در كتاب « الكافي » و ديدگاه كليني - صفحه 61

دادن] آن دو ، معاقبه مى نمايم : [يكى ]متعه زنان ؛ و [دوم] متعه حج .
برخى از اهل سنّت ، در اين خصوص مى گويند كه برخورد عمر با اين حكم شرعى ، در حقيقت ، بيان نسخى بود كه در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله رخ داده بود. 1

هـ . تأويل ناسخ و منسوخ

يكى از بحث هايى كه در الكافى بدان اشارت شده است ، تأويل ناسخ و منسوخ است . امام صادق عليه السلام در روايت مرفوعه عيسى بن عبداللّه مى فرمايد:
يا عِيسَى! لاتَكُونُ مُؤْمِناً حَتَّى تَعْرِفَ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ؛۲اى عيسى! كسى مؤمن نخواهد بود تا اين كه ناسخ را از منسوخ تشخيص دهد .
راوى مى گويد: پرسيدم شناخت ناسخ و منسوخ يعنى چه؟ آن حضرت فرمود:
أَ لَيسَ تَكُونُ مَعَ الإِمَامِ مُوَطِّناً نَفْسَكَ عَلَى حُسْنِ النِّيةِ فِى طَاعَتِهِ ، فَيمْضِى ذَلِكَ الإِمَامُ وَ يأْتِى إِمَامٌ آخَرُ ، فَتُوَطِّنُ نَفْسَكَ عَلَى حُسْنِ النِّيةِ فِى طَاعَتِهِ ؛۳آيا اين گونه نيست كه با هر امام ، چيزى است كه قلبت را در پيروى درست از وى آرامش مى دهد؟ آن گاه آن امام مى رود و امام ديگرى جايگزين وى مى شود و قلب تو را آرام مى كند؟.
گفتم : آرى! فرمود:
هَذَا مَعْرِفَةُ النَّاسِخِ مِنَ الْمَنْسُوخِ ؛۴شناخت ناسخ و منسوخ ، يعنى همين .

چند نكته

1. اين روايت ، گرچه مرفوع و ضعيف است ، ليكن مطابق با اصول مسلّمه است و

1.أحكام القرآن، ج ۱، ص ۳۴۷ و ج ۲، ص ۱۰۱ و ج ۵، ص ۷۵.

2.الكافى ، ج ۲ ، ص ۸۶ .

3.همان جا .

4.همان ، ص ۸۷ .

صفحه از 72