از آن جا كه وى در گردآورى اين سخنان، تنها به جنبه هاى بلاغى و زيباشناسى نظر داشته ، اسناد روايات را حذف كرده و براى آسان ياب شدن سخنان ، آنها را براساس حروف الفبا تنظيم كرده است .
جايگاه كتاب
آمدى، نه نخستين كسى است كه مشام جان خويش را از گلستان سخنان امام على عليه السلامعطرآگين ساخته، و نه آخرين آنها ؛ بلكه پيشينه گردآورى حِكَم علوى به دهه هاى نخستين تاريخ اسلام باز مى گردد ، ۱ امّا حُسن گزينش و ترتيب سخنان امير مؤمنان توسّط آمدى ، از ديرباز، سبب شهرت اين اثر و اقبال به آن بوده است .
علاّمه مجلسى ، ضمن آن كه اين كتاب را در شمار مصادر بحارالأنوار آورده است ، درباره آن مى گويد : «كتابى است مشهور و متداول» . ۲ همچنين صاحب مستدرك الوسائل ، ضمن برشمردن دلايل شيعى بودن مؤلّف آن ، مى گويد :
كسى كه در اين كتاب شريف تأمّل كند و از احاديث كتب عالمان شيعى آگاه باشد ، در مى يابد كه آمِدى، احاديث آن را از كتب حديثى شيعه گرد آورده است . ۳
1.براى آگاهى بيشتر ، ر . ك : تدوين سخنان حكيمانه امير مؤمنان عليه السلام ، ج ۳ ، ص ۱۲۴۱ ـ ۱۲۹۵ ؛ آينه پژوهش ، ش ۵۵ - ۵۶ (فروردين ـ تير ۱۳۷۸) ، ص ۴۹ - ۷۳ : «گردآورندگان سخنان على عليه السلام از آغاز تا غرر الحكم» ، محمّدعلى مهدوى راد .
2.بحارالأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۶ .
3.خاتمة مستدرك الوسائل ، ج ۳ ، ص ۹۳ .