تاريخ : شنبه 1396/2/2
کد خبر: 58603

فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» بر پله هفتم

هفتمین شماره فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» ویژه پاییز 95 از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه، به سردبیری دکتر محمدعلی مهدوی‌راد و صاحب‌امتیازی موسسه خانه کتاب به چاپ می‌رسد. هفتمین شماره این فصلنامه در ۶ بخش به نقد آثار تالیفی، نقد آثار ترجمه و شایسته ترجمه، نقدشناسی، معرفی رساله و تازه‌های نشر پرداخته است.

«بررسی و ارزیابی شناخت‌نامه تنزیلی سوره‌های قرآن کریم» نوشته زینب بهجت‌پور و محسن قمرزاده، «بررسی تثلیث در قرآن و عهدین» به قلم آمنه ساعدی، «تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی» اثر محمد باغبانی، «ارزیابی ترجمه‌شناسی قرآن کریم: رویکرد نظری و کاربردی (مطالعه از سطح واژگان تا ساخت جمله)» نوشته زکیه امانی، «تفسیر موضوعی قرآن کریم (چیستی و الزامات)» به قلم الهام ستاری، «قرآن‌شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی» از ایمان موسی‌زاده، «پژوهشی در قصه موسی و خضر علیهما‌السلام از قرآن و عرفان» نوشته مینو آذرپور، مقالاتی هستند که در بخش نقد آثار تالیفی این فصلنامه به چاپ رسیده‌اند.

در صفحه ۲۳ این فصلنامه در بررسی کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین» به قلم آمنه ساعدی آمده است: «کتاب حاضر تحقیقی گسترده با موضوع تثلیث در قرآن و کتاب مقدس است. نگارنده در کتاب نخست معنای صحیحی از اصطلاح تثلیث در اندیشه مسیحی ارائه می‌دهد و برداشت‌های غیرارتدوسکی را به‌طور دقیق تبیین می‌نماید، تا بدعت‌های تثلیثی را از مفهوم اصلی تثلیث جدا سازد. سپس ریشه‌های باستانی اعتقاد به تثلیث را در ادیان ابتدایی بررسی می‌کند.»

در بخش نقد آثار ترجمه، تکمله‌ای بر مقاله «نقدی بر ترجمه کتاب علوم‌الحدیث و مصطلحه» به قلم عاطفه محمدزاده و در بخش شایسته ترجمه نیز مقاله «اعتبار در تفسیر» نوشته محمد گودرزی را می‌خوانیم.

محمد گودرزی در این شماره از فصلنامه در مقاله‌ای درباره کتاب «اعتبار در تفسیر» نوشته است: «کتاب اعتبار در تفسیر، یکی از مهم‌ترین آثار در قلمرو هرمنوتیک معاصر است. هِرش در این کتاب مشهور و کلاسیک به نقد تلقی‌های نسبی‌گرا و تاریخی‌گرا از معنای متن پرداخته و از عینیت تفسیر دفاع کرده است. از نظر هرش یگانه معنای معتبر متن، معنایی‌ست که مولف از متن مراد کرده است. از این‌رو بخش زیادی از مباحث کتاب حاضر به دفاع از نیت مولف در برابر دیدگاه‌های رایجی اختصاص دارد که معنای متن را وابسته به نیت مولف نمی‌دانند. هرش برای موجه کردن موضع خود، بسیاری از دستاوردهای فلسفه تحلیلی جدید از جمله، پدیدارشناسی هوسرل و زبان‌شناسی سوسوری را به‌کار می‌گیرد. به گفته خود هرش، سراسر کار او کوششی است برای پی‌ریزی برخی اصول هرمنوتیکی دیلتای بر مبنای معرفت‌شناسی هوسرل و زبان‌شناسی سوسور.»

«بررسی نظریه آقابزرگ تهرانی پیرامون تفسیر علی‌بن ابراهیم قمی» اثر مشترک زهرا قاسم‌نژاد و آمنه امیدی و «تحلیل انتقادی نظریه قرائت مدرجه قرآن» نوشه علی راد نیز دو مطلب مندرج در بخش نقدشناسی این شماره از فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» است.

همچنین در این شماره رساله مجید عباسی با موضوع «نظریه قرآنی ازلی و تاثیر آن بر علوم قرآنی» به خوانندگان معرفی شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :