بشارت ظهور از سوی امام رضا(ع)

پرسش :

آیا امام رضا(ع) به ظهور امام مهدی(ع) بشارت داده است؟



پاسخ :

شیعیان باید آهسته آهسته با مفهوم غیبت امام آشنا می شدند. حتی برای بسیاری از شیعیان، غایب شدن یک امام و چگونگی برخورداری از نعمت امامت در دوران غیبت چندان روشن نبود. اما روزگار به سویی حرکت می کرد که امامان نمی توانستند به راحتی به هدایت مردم بپردازند. از این رو امام هشتم نیز از فرصتهای مختلف برای معرفی جایگاه امامت سود جستند و گاهی نیز بشارت تولد امام مهدی(ع) و همچنین ویژگیهای ایشان را برای برخی از شیعیان درجه یک بیان می داشتند. ایشان بدینسان مردم را برای عصر غیبت آماده می ساختند. دعبل خزاعی، از شاعران شیعی زمان بود که پس از آنکه امام ولایت عهدی را پذیرفت، خود را به خراسان رساند و اشعاری را در مدح اهل بیت سرود. نام یکی از این اشعار «مدارس آیات» بود. دو بیت از اشعار دعبل دربارۀ قائم آل محمد(ع) بود. او بدون اینکه اطلاعات چندانی در این باره داشته باشد این ابیات را سروده بود:

خروج امام لا محالة خارج یقوم علی اسم الله و البرکات

یمیّز فینا کلّ حقّ و باطل ویجزی علی النعماء و النقمات[۱]

امام(ع)، پس از شنیدن این ابیات، به شدت گریست، و پس از لحظاتی سر خود را بالا آورد و به دعبل فرمود: اى خزاعى! روح القدس از زبان تو این دو بیت را سرود و سخن گفت. آیا می دانى آن امام كیست و در چه زمانى قیام مى كند؟

دعبل جواب داد: خیر اى سرورم، جز اینكه شنیده ام امامى از شما خاندان خروج می كند و روى زمین را از فساد، پاک و جهان را پر از عدل و داد می کند.

حضرت فرمود: اى دعبل! امام پس از من فرزندم محمّد است، و پس از محمّد پسرش علىّ و پس از وى فرزندش حسن و فرزند او حجّت قائم است كه در زمان غیبتش انتظار او را كشند و در زمان حضور و ظهورش بر همۀ جهانیان مطاع و فرمانده باشد، و اگر از روزگار باقى نماند مگر یک روز، خداوند، آن یک روز را طولانى می كند تا او خارج شود و روى زمین را پر از عدل و داد كند، همچنان كه پر از ظلم و جور شده است، و امّا كى و در چه وقت این واقعه روى خواهد داد؟ این مانند خبر دادن به وقت قیامت است.[۲]


[۱]. ترجمه: به يقين وقوع خروج امامى كه ناچار خارج شود و به نام خدا همۀ بركات را همراه خود مى آورد حتمى است و در ميان ما هر حقّى را از باطل جدا مي سازد و بر نيكى و بدى جزا مي دهد. هر كس عملى نيكو كرد پاداش خير، و هر كه بدى كرد سزاى بد به او مي دهد.

[۲]. عيون اخبار الرضا(ع) (ترجمه) ج ۲، ص۶۵۶ ح۳۵، راوی دعبل بن علىّ خزاعی.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت