انفاق همیشگی امام رضا(ع)

پرسش :

امام رضا(ع) از نظر انفاق چگونه بود؟



پاسخ :

امام کاظم(ع) به سخاوت  مشهور بود. فرزندش امام رضا(ع) نیز از پدر این صفت را به ارث برده بود.

یکی از دانشمندان سُنّی که هم عصر امام رضا(ع) بود، از انفاق آن حضرت چنین یاد می کند: او بسیار صدقه و احسان می کرد و همواره در نهانى انفاق  می كرد و انفاق مخفیانه اش در بین مردم معروف بود. بیشتر این صدقات را خودش در شبهاى تاریک انجام می داد، و هر كس ادعا كند مانند او را در این فضائل دیده، او را تصدیق نكنید.

صفوان بن یحیى، دانشمند بزرگ شیعه، می گوید: روزی در منزل امام رضا(ع) بودم. یكى از غلامان ایشان وارد شد. امام پرسید: امروز چیزى انفاق  كرده اى؟

غلام پاسخ منفی داد. امام فرمود: پس خداوند چگونه به ما چیزى  مرحمت كند؟ انفاق كن اگر چه یک درهم باشد.

در ایامی که در خراسان بود، خبر دار شدند که غلامان، فرزند ایشان را در مدینه از درب کوچک منزل بیرون می برند تا ایشان از مکانی خلوت رفت و آمد کنند. در نامه ای به فرزند عزیزشان امام جواد نوشت: فرزندم! شنیده ام كه غلامان وقتى می خواهی از خانه بیرون روی تو را از درب كوچک خانه بیرون مى برند و این از بخیلى آنهاست كه نمى خواهند خیر تو به كسى برسد. به حقى كه بر گردن تو دارم از تو مى خواهم كه جز از درب بزرگ وارد و خارج نشوى. و هرگاه می خواستی بیرون بروی حتماً درهم و دینار با خود همراه داشته باش و هر كس دست نیاز به سویت دراز كرد حاجتش برآورده كن. و هریک از عموهایت اگر چیزى از تو خواست كمتر از پنجاه دینار به او مده و بیشتر از آن را خود دانى و از عمه هایت هریک چیزى از تو خواست كمتر از بیست و پنج دینار به او مده و بیشتر از آن را خود دانى؛ من مى خواهم كه خداوند تو را مقرب خویش گرداند؛ پس انفاق  كن و از خداى، بیم فقر و نیاز نداشته باش.[۱]


[۱]. الکافی ج۴ ص۴۳ ح۵ وص ۴۴ ح۹، عیون اخبار الرضا(ع)ج۲ ص۱۸۴ح۷.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت