تاريخ : سه شنبه 1396/1/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 58452
اصول اخلاق انتخاباتی از دیدگاه آیت الله ری شهری

اصول اخلاق انتخاباتی از دیدگاه آیت الله ری شهری

آیت الله ری شهری در دیدار فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان ری، امانت داری، حفظ مصالح نظام، احترام به رقیب، انصاف در نقد، پرهیز از ابراز نامشروع و استقلال در رأی را از اصول اخلاق انتخابات شمردند

فرماندار شهرستان ری، اعضای شورای اداری و مدیران ارشد شهرستان ری به مناسبت فرارسیدن سال نو با آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله ری شهری در این دیدار گفت: امیدوارم سال جدید سالی پر برکت برای همه امت اسلام باشد و شاهد پیشرفت در همه حوزه ها خصوصا در بخش اقتصادی و اقتصاد مقاومتی باشیم.

تولیت آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی (ع) در ادامه با توجه به مسئولیت فرمانداری شهرستان ری در خصوص انتخابات به بیان نکاتی در خصوص انتخابات پیش روی کشور پرداخت و گفت: انتخاباتی که در کشور برگزار می شود باید از جهات مختلف مد نظر نامزدها، برگزار کنندگان و مردم باشد، زیرا هر چه حضور مردم بیشتر و عظمت انتخابات بالاتر باشد، دوستان انقلاب در سراسر جهان مستحکم تر و ثابت قدم تر در مسیر انقلاب  خواهند بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ان شاء الله شکوه و عظمتی که مردم در این انتخابات خواهند آفرید موجب خرسندی بیشتر دوستداران انقلاب و خشم دشمنان انقلاب خواهد بود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: امانتداری و زمینه سازی برای حضور پر رنگ و پر معنای مردم از مسئولیت های برگزار کنندگان انتخابات است و باید شرکت کنندگان در انتخابات نیز با رفتار خود و التزام به اخلاق انتخاباتی مصالح نظام را رعایت کنند، زیرا این نظام آسان و ارزان به دست مردم نرسیده و حاصل ۱۴۰۰ سال خون و جهاد و شهادت است و باید مراقب باشیم در برخوردهای انتخاباتی مصالح و ارزش های نظام نباید فدا شود و این مساله ای است که باید نامزدها، طرفداران و رسانه های طرفداران آن ها سرلوحه رفتار خود قرار دهند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام بیان کرد: نکته دوم در اخلاق انتخاباتی احترام به رقیب است، زیرا اگر کسی برای رضای خدا در این عرصه حضور یافته است، باید مراقب باشد که حرمت آبروی مومن از کعبه بالاتر است و در روایت است که مومن نسبت به مومن حق گمان بد را نیز ندارد و مساله دیگر هم انصاف در نقد است که باید در انتقادات همیشه مورد نظر قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در روایت آمده است که خداوند در روز قیامت بیشترین پاداش ها را به انصاف می دهد و این نکته در تبلیغات انتخابات بسیار مهم است و نیز یکی از مهمترین مسایل اصولی در نظام اسلامی استفاده از ابزار مشروع است زیرا در اسلام هدف وسیله را مباح نمی کند، و وعده های انجام نشدنی، تهمت و دروغ از ابزارهای نامشروع در تبلیغات بشمار می رود.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: مردم نیز باید این نکته مهم را مورد توجه قرار دهند که رای دادن نوعی اجتهاد است و مردم باید در هنگام رای دادن باید بین خود و خدا، افراد صالح تر را انتخاب کرده باشند و در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز آمده است که یا بدان و یا در حال دانستن باش، اما چشمت به وزش باد و تبعیت از گروه ها و دسته های مردم نباشد، از این رو، باید افراد برای تعیین کسانی که به آن ها رای می دهند، حجت داشته باشند.

در ابتدای این دیدار هدایت الله جمالی پور معاون استاندار و فرماندار شهرستان ری، ضمن تبریک سال نو و آرزوی خیر و برکت، و حل مشکلات مردم در سال جدید گزارشی از اقدامات سه ساله فرمانداری شهرستان ری را ارائه کرد و مساعدت ها و از رهنمودهای تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تشکر کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :