17
سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث

درآمد

«قل هل يستوي الّذين يعلمون والّذين لا يعلمون»۱
هيچ مكتبى مانند اسلام براى علم و معرفت ارزش قايل نيست و هيچ دينى مانند اسلام مردم را از خطر جهل تحذير نكرده است .
اسلام علم را اساس همه ارزشها و جهل را ريشه همه مفاسد فردى و اجتماعى و انسان را در هر حركتى نيازمند شناخت مى‏داند و از او مى‏خواهد كه عقايد ، اخلاق و اعمالش مبناى علمى داشته باشد . اما كدام علم و كدام معرفت ؟ كدام علم معيار ارزش انسان است و موجب تكامل او ؟ چه دانشى به او سود مى‏رساند و راه او را در دنيا و آخرت هموار مى‏كند ؟ و آخر اينكه تشويقها و تأكيدهاى اسلام نسبت به علم ، ناظر به چيست ؟

مفهوم علم در متون اسلامى

بررسى موارد كاربرد واژه علم در متون اسلامى نشان مى‏دهد كه علم در اسلام دو مفهوم دارد : يكى را حقيقت و اصل علم مى‏ناميم و ديگرى را ظاهر و فرع آن . از نظر اسلام علم حقيقت و جوهرى دارد و ظاهر و پوسته‏اى . انواع علوم رسمى ـ اعم از اسلامى و غير اسلامى ـ پوسته علم محسوب مى‏شوند و حقيقت علم و معرفت چيز ديگرى است .
آنجا كه گفته مى‏شود : «خدا و فرشتگان و دانشمندان گواهى مى
دهند كه جز او هيچ معبودى نيست» ۲ و يا «آنان كه دانش يافته‏اند مى‏دانند كه آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده ، حقّ است» ۳ و يا «از ميان بندگان خدا تنها دانايان از او بيم دارند» ۴ ، سخن از حقيقت و جوهر علم است .
وآنجا كه گفته مى‏شود : «فقط پس از آن‏كه علم برايشان حاصل آمد ، راه تفرقه پيمودند» ۵ و يا «كسانى كه كتابِ آسمانى به آنان داده شده با يكديگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنكه علم براى آنان حاصل آمد» ۶ ، سخن از ظاهر و پوسته علم است .
در اينجا سه سؤال مطرح مى‏شود كه حقيقت علم چيست ؟ و چگونه مى‏توان با شناخت ويژگيهاى حقيقت علم آن را از ظاهر و پوسته‏اش تميز داد ؟ و چگونه مى‏توان آن را تحصيل كرد؟

1.سوره زمر، آيه ۹.

2.سوره بقره، آيه ۱۸۵ .

3.سوره فاطر، آيه ۲۸.

4.سوره جاثيه، آيه ۲۳.

5.سوره شورى، آيه ۱۴.

6.سوره آل‏عمران، آيه ۱۹.


سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
16
  • نام منبع :
    سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 41966
صفحه از 236
پرینت  ارسال به