فرزندان امام رضا(ع)

پرسش :

امام رضا(ع) چند فرزند داشت؟



پاسخ :

امام رضا(ع) تنها یک فرزند داشته که همان امام جواد(ع) است. این نظر در میان تاریخ نویسان از شهرت بسزایی برخوردار است. البته برخی دیگر از تاریخ نویسان تعداد فرزندان امام را بیش از یک فرزند نگاشته اند.

مادر امام جواد(ع) بانو خیزُران بود. وقتی وی حامله شد، امام رضا(ع) به وی این بشارت را داد که فرزندش از اوصیاء الهی است و شایسته است که رعایت بیشتری کند. از سوی دیگر امام از خواهر بزرگوارشان حکیمه خواست تا هنگام تولد فرزند همراه و همیار بانو خیزران باشد.

انتظار به سررسید و محمد بن علی(ع) در روز جمعه ۱۰ رجب سال ۱۹۵ق در شهر مدینه به دنیا آمد. سرور و شادمانی در چشمان پدر موج می زد. نوزاد را از مادر گرفت و در گوش راست اذان و در گوش چپ اقامه را گفت و سپس در گهواره نهاد. خبر تولد این مولود مبارک شیعیان را نیز شادمان کرد؛ چه اینکه برخی از دشمنان شایعاتی را منتشر کرده بودند که شیعه را بیمناک کرده بود. امام نوزاد خویش را به موسی و عیسی(ع) شبیه دانست و به شیعیان فرمود: إنّ اللّه قد وهب لی من یرثنی، و یرث آل داود.... امام هشتم فرزندش را محمد نام نهاد و کنیه اش را ابو جعفر.

امام محمد بن علی ملقب به جواد(ع) پس از شهادت پدر حدود هشت سال بیشتر نداشت که عهده دار امامت شیعه شد. اگرچه نخستین باری بود که امامت را فردی کم سن و سال بر عهده می گرفت ولی جامعه شیعه به نیکویی این امامت را پذیرفت و مخالفت مهمی نیز دیده نشد. این پذیرش عمومی حاصل تلاش امام رضا(ع) بود که اندیشه و مفهوم امامت را به صورت علنی و شفاف برای جامعه تبیین فرموده بود.

از عمر امام جواد(ع) تنها ۲۵ سال بیشتر نگذشته بود که در روز شنبه آخر ذى قعده سال ۲۲۰ هجرى در بغداد به شهادت رسید.[۱]


[۱]. الکافی ج۱ ص۴۹۲، الارشاد ج۲ ص۲۷۱، اعلام الوری ص۳۲۹، المناقب، ابن شهرآشوب ج۴ ص۳۶۷، بحار الأنوار ۱۲: ۱۰۳ حياة الإمام محمّد الجواد(ع)، ص۲۱ – ۲۶.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت