تاريخ : یکشنبه 1396/1/20
کد خبر: 57304

کتاب «فرهنگ‌نامه اعتکاف» منتشر شد

مدير انتشارات دارالحديث از انتشار«فرهنگ نامه اعتکاف»، تألیف آیت الله ری شهری به دو زبان فارسي و عربي به مناسبت ايام اعتكاف خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدتقي سبحاني‌نيا در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به انتشار فرهنگنامه اعتکاف گفت:
اين كتاب نوشتهآیت الله محمد محمدی ری شهریاست و از ۶ فصل اصلي تشكيل شده كه فضيلت، واجبات و آداب اعتکاف، برکات حضور معتکف در مسجد، برکات روزه در ايام البيض، فضيلت ماه رجب و روزه آن، فضيلت ياد خدا براي معتکف و کارهاي شايسته براي معتکف از فصول اين كتاب است.
وي خاطرنشان كرد:‌ رهنمودهايي در باره فضيلت اعتكاف، شروط و آداب آن، همراه با بيان با فضيلت‌ترين مكان و زمان عبادت از مباحث مهم فصل نخست اين كتاب است.
مدير انتشارات دارالحديث با اشاره به مباحث فصول ديگر اين كتاب گفت: فصل دوم به اقامت در مسجد پرداخته و فضيلت حضور در مسجد و نماز خواندن و روزه‌داري در آن ذكر شده است در فصل سوم آثار و بركات روزه تبيين مي‌شود در فصل چهارم فرهنگ‌نامه عظمت ماه رجب و گستردگي رحمت الهي در آن و نيز فضيلت روزه‌داري آن به ويژه در سه روز مياني ماه بيان شده است.

وي ادامه داد: فصل پنجم به بركات ياد خدا اختصاص دارد و از آنجا كه اصلي‌ترين ركن اعتكاف ياد خدا است در اين فصل همه بركات براي ياد خداوند سبحان بيان شده بركات ياد خدا براي معتكف مضاعف خواهد بود.
سبحاني‌نيا يادآور شد: در فصل ششم كه پايان بخش اين فرهنگ‌نامه است رهنمودهايي ارائه شده كه اهتمام به آنها سبب تقويت آثار اعتكاف مي‌شود از جمله آنها مي‌توان به كثرت ذكر، استغفار به خداوند سبحان و انس با كتاب‌ها در زمينه تقويت معرفت ديني اشاره كرد.
وي با اشاره به مطالب ديگر فصل ششم كتاب گفت: در ادامه اين فصل به سحرخيزي و نافله شب و اعمال ويژه ماه رجب و شماري از زيباترين و پرمحتواترين دعاها و مناجات‌هاي رسيده از اهل بيت(ع) اشاره شده كه سبب بهره‌گيري بيشتر از بركات اعتكاف است.
مدير انتشارات دارالحديث خاطرنشان كرد:
مباحث مربوط به اعتكاف در اين كتاب از نظر قرآن و حديث بيان شده كه از مجموعه فرهنگ‌نامه‌هاي دارالحديث برگرفته از دانشنامه قرآن و حديث است.
وي با اشاره به هدف از تأليف اين كتاب گفت: تقويت فرهنگ ديني و عمومي در اين كتاب پيگيري مي‌شود و به حكمت اعتكاف در زمينه روي آوردن به خدا و روي برگرداني از غير او نيز پرداخته خواهد شد.

سبحاني‌نيا عنوان كرد: ياد خدا مقدمه رساندن بركات اعتكاف به افراد است روزه‌داري از مواردي است كه زمينه بهره‌مندي از اعتكاف براي فرد فراهم مي‌كند آسيب‌هاي اعتكاف نيز موانع ياد خدا محسوب مي‌شود.
وي يادآور شد: حكمت پرهيز از آسيب‌هاي اعتكاف نيز زدودن موانع ياد خدا و اقبال كامل به حضرت او و روگرداني از غير از او در مدت اعتكاف است.
مدير انتشارات دارالحديث با اشاره به مطلب ديگر  اين كتاب با عنوان بركات اعتكاف گفت:
اعتكاف جامع همه فضيلت‌ها و بركاتي است كه در قرآن و حديث با حضور در مسجد، روزه‌داري و ياد خداوند سبحان محقق مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: معتكف هر اندازه بتواند حضور كوتاه مدت خود در مسجد را با آداب آن همراه كند و عمق معنوي بيشتري به آن دهد اعتكاف براي روح و جان او سازندگي بيشتري خواهد داشت و آثار و بركات افزون‌تري نصيب او مي‌شود.
سبحاني‌نيا با اشاره به هدف از گردآوي اعمال اعتكاف در اين كتاب عنوان كرد: هدف اين است كه معتكف بتواند مناسب‌ترين آنها با حال خود را انتخاب كند آنچه مهم و موثر بوده اين است كه اعمال ياد شده با نشاط و حضور قلب انجام شود.
چاپ اول فرهنگ‌نامه اعتكاف به دو زبان فارسي و عربي نوشته محمد محمدی ری شهری با ترجمه عبدالهادي مسعودي و تحقيق پژوهشكده علوم و معارف حديث با شمارگان هزار نسخه و ۳۵۱ صفحه جلد نرم و  قيمت ۱۵ هزار تومان به همت انتشارات مؤسسه علمي فرهنگي دارالحديث به چاپ رسيد.
لازم به ذکر است علاقه‌مندان مي‌توانند اين کتاب را از طريق انتشارات دارالحديث و نيز از طريق پايگاه الکترونيکي اين انتشارات به نشانیwww.darolhadith.irبه صورت غير حضوري خريداري كرده و از طريق پست، آن را درب منزل تحويل بگيرند.

کتابفرهنگ‌نامه اعتکافمشتمل بر شش فصل است و در این فصول مباحث ذیل گنجانده شده است:

فصل اول: فضیلت، واجبات و آداب اعتکاف
فصل دوم: برکات حضور معتکف در مسجد
فصل سوم: برکات روزه در ایام البیض
فصل چهارم: فضیلت ماه رجب  و روزه آن
فصل پنجم: فضیلت یاد خدا برای معتکف
فصل ششم: کارهای شایسته برای معتکف

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :