تاريخ : پنج شنبه 1395/12/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 57133
چرا آثار و برکات سیره حضرت زهرا(س) در زندگی ما نیست؟

چرا آثار و برکات سیره حضرت زهرا(س) در زندگی ما نیست؟

در کنگره بین‌المللی فاطمی در دانشگاه الزهرا (س) مطرح شد:
از هرکه بپرسیم عاشقانه می‌گوید زهرا را دوست دارم اما چرا آثار و برکات سیره ایشان در زندگی ما نیست؟!

کنگره بین‌المللی فاطمی، پیش از ظهر ۱۸ اسفندماه با محوریت «زن و خانواده مسلمان محور تحولات اجتماعی»، با حضور اندیشمندانی از ایران و سایر کشورهای اسلامی در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگا‌ر آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، طوبی کرمانی دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در کنگره بین‌المللی فاطمی که پیش از ظهر امروز در سالن خوارزمی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت:در این برهه از زمان قبل از اینکه به نوجوان و جوان ما شبهه و سؤال ایجاد کنند من و شما مسئول هستیم که سؤال و شبهه را زودتر مطرح کنیم و پاسخی عالمانه دهیم.
۳۸ سال است که از زهرا (س)‌ صادقانه می‌گوییم، صادقانه می‌سراییم، اما صادقانه بگویم ناامیدانه پاسخ می‌گیریم.

وی اظهار داشت: ۳۸ سال است که حضورزهرا (س)‌را داریم اما ظهورش را نه؛ از هرکه بپرسیم عاشقانه می‌گوید زهرا را دوست دارم اما چرا آثار و برکات سیره ایشان در زندگی ما نیست؟! در گذشته مشق و سرخط می‌نوشتیم اما امروز مشق ما جور و ستم، مشق از هم بیگانگی برای ما دیکته می‌شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان تصریح کرد:
امیداورم امروز در این کنگره فاطمی پاسخ این سؤال را بیابیم که چگونه می‌توان زهرای مرضیه (س) را معاصرسازی کرد. امروز محتاج آنیم که شکوفه زهرا را گلگونه خود کنیم.

وی افزود: حق زهرا (س) فقط گفتن نیست که زهرا این بود، زهرا آن بود بلکه حق زهرا (س) حضور و ظهورش در جامعه است این حق را پیاده کنیم. امیدواریم که این مجلس عالمانه پاسخ دهد که منشور زندگی ما چه باید باشد.

کرمانی با اشاره به این پرسش که چگونه می‌توان حضرت زهرا (س)‌ را معاصرسازی کرد، گفت: در این برهه از زمان قبل از اینکه به نوجوان و جوان ما شبهه و سؤال ایجاد کنند من و شما مسئول هستیم که سؤال و شبهه را زودتر مطرح کنیم و پاسخی عالمانه دهیم.

وی عنوان کرد: همه فطرت‌ها، پاکی، صداقت، ایثار، خلوص و عبودیت را در همه زمان‌ها می‌پسندد که زهرا مرضیه (س)‌ کسی است که این فضیلت‌ها را دارد.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان ابراز داشت: هرچه زندگی ما سطحی و ماشینی و بی‌عمق و جان می‌شود هرآنچه دیده بیند دل کند یاد. بنابراین باید الگو را دید اما با دیده دل و با چشم بصیرت. همانگونه که علی (ع) می‌گفت من خدایی را که نبینم عبادت نمی‌کنم.

کرمانی گفت: دنیای امروز دیواری بین عقل و اندیشه و حواس ما کشیده و پلی ساخته است که هرچه دیده بیند دل یاد می‌کند.

وی تصریح کرد: از شما بزرگواران خواهش می‌کنم قبل از آنکه دل و جان فرزندان را شبهات بگیرد ما پاسخ دهیم و نگذاریم جوانان‌مان طعمه دشمنان شوند. امیدوارم همه به این سؤال و دغدغه پاسخ دهند که چگونه می‌توان زهرای مرضیه (س) را معاصرسازی کرد.

* چرا از نظام آموزشی ما انسان تراز به دست نمی‌آید؟
از منظومه نظام آموزشی ما در تربیت زنان چرا در تراز فاطمه (س) محصول ندارد. چرا در نظام آموزشی، انسان انقلاب اسلامی در تراز اسلام، تربیت شده‌ نداریم.

در بخش دیگری از این همایش منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: سخن گفتن از فاطمه زهرا (س) سهل منع است هرکس گمان کند که در حد بضاعت و در شنا کردن در برکه می‌تواند از این اقیانوس عظیم بهره گیرد و طی طریق کند.

وی عنوان کرد:‌ سخن گفتن از فاطمه زهرا (س)، سخن گفتن از زندگی کردن جامع‌الاطراف است؛ سخن گفتن از انسانی است که خداوند زمینه بروز و ظهور شخصیت او را در تمام ابعاد فراهم کرده است.

متکی ادامه داد: فاطمه زهرا (س) را در جایی به عنوان یک فرزند و دختر، لقب ام‌ابیها می‌گیرد زیرا او در زمان بودن در بطن مادر آرام‌بخش مادر بود و خدیجه (س) مورد شماتت اطرافیانش بود که چرا با پیامبر اکرم ازدواج کرده و در نهایت بی‌مهری و زنان اطرافیان، فرزندی که در بطن داشت مایه آرامش او بود و بعدها که مادر را از دست می‌دهد آرامش پدر می‌شود.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب تصریح کرد: فاطمه زهرا (س) وقتی خطبه می‌خواند در واقع در این خطبه قرآن کوچکی از آموزه‌های توحید و نبوت و انسان‌سازی و معاد و چارچوب حکومت در این خطبه می‌بینیم. همچنین فاطمه (س) یک رمزی می‌شود نه در زمان خود حتی در تاریخ معاصر، حرکت‌آفرین می‌شود. وقتی ردّ حضرت زهرا (س) را در قرآن و احادیث می‌گیریم به انسان بزرگی برمی‌خوریم که امروز هم پاسخگوی همه خلاءهایی است که ما با آن مواجه هستیم.

متکی با اشاره به آیه تطهیر در سوره مبارکه احزاب گفت: براساس این آیه جلوه‌ای از فاطمه (س)‌ در کنار این خاندانی است که پیامبر فرمود دو چیز گرانبها در میان شما به یادگار می‌گذارم: کتاب‌الله و عترتی.

وی گفت: سوره کوثر، مخصوص حضرت زهرا (س) است که همه القا می‌کردند با رحلت ابراهیم، پیامبر اکرم (ص) را نسلی نیست که خداوند متعال در سوره مبارکه کوثر می‌فرماید؛ ای پیامبر دم‌بریده، دشمن تو است.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: امروز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مقوله‌ای را به نام «سادات» در دستور کار خود قرار داد؛ امروز دهها میلیون شیعه و سنی در زمره سادات قرار دارند و این شجره طیبه می‌تواند مبدع و منشأ حرکتی نبوی و فاطمی شود.

متکی اظهار داشت: این کلام عایشه است که هیچ‌کس در سخن گفتن، بیان احادیث شبیه‌تر به پیامبر اکرم غیر از فاطمه زهرا (س) نیست. از این‌رو هر زمان که فاطمه (س) وارد می‌شد پیامبر اکرم برمی‌خاست و می‌گفت من از فاطمه بوی بهشت می‌شنوم.

وی ادامه داد: گاهی برخی از زوج‌های جوان از حضرت امام راحل راهنمایی می‌خواستند که حضرت امام یک حکم کلی می‌فرمودند و می‌گفتند با هم سازش داشته باشید؛ سازش یک چارچوب و مبنا در زندگی حضرت زهرا (س) است.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به جهت‌گیری حضرت زهرا (س) خاطرنشان کرد:‌ اعتماد حضرت زهرا (س)، اعتماد به امامت را به عنوان رمز نظام‌‌دهی به امت در خطبه‌اش بیان می‌کند و همچنین باور به ولایت را به عنوان رکن رکین نظام یک ملت بیان می‌کند لذا همه دعوای ایشان با مهاجران و انصار، تمام فریاد‌های حضرت در رهنمون کردن مردم و جامعه است به سوی خطی که چراغ راهنما است.

متکی گفت: بدون چراغ راهنما نمی‌توان راه یافت و حب اهل بیت یک رمز و رازش همین است وقتی امام شافعی می‌گوید نمازی که در آن صلوات بر محمد و آل محمد نباشد، نماز نیست.

وی افزود: انقلاب اسلامیِ آغازین، انقلاب نبی اکرم (ص) یک انقلاب جامع سیاسی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی بود که به عنوان یک کل به هم پیوسته در خودش داشت.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب ابراز داشت: از منظومه نظام آموزشی ما در تربیت زنان چرا در تراز فاطمه (س) محصول ندارد. چرا در نظام آموزشی، انسان انقلاب اسلامی در تراز اسلام، تربیت شده‌ نداریم. در حالی که وقتی به غرب می‌رویم نظام آموزش مبتنی بر لیبرال دموکرات است و در آنجا هر کسی که از این منظومه بیرون می‌آید یک فرد لیبرال دموکرات است پس چرا از نظام آموزشی ما انسان تراز به دست نمی‌آید.

متکی گفت:‌ در نظام آموزشی غرب، مجموعه دروس و آموزه‌ها و مطالبی که در قالب‌های مختلف به دانش‌آموزان ارائه می‌شود زیرساخت‌های فکری، نظام‌نامه فکری، نظام‌نامه فرهنگی، نظام‌نامه فمنیست آن به عنوان یک کل ارائه می‌شود یعنی کسی که از انتهای این مخروط بیرون می‌آید سکولار است اما ما اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی را به عنوان یک کلّ به هم پیوسته مرتبط با هم و در یک نظام‌نامه آموزشی ارائه نمی‌دهیم لذا بچه‌ها در هیئات و محله‌های‌شان گاهی آموخته‌هایی که به دست می‌آورند بیشتر از مراکز آموزشی است.

وی تصریح کرد: انسان تربیت شده در تراز اسلامی در بُعد سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، فردی و اجتماعی را یک انسان جامع تعریف می‌کنیم. چرا این انسان جامع در محیط واقع، کمتر تربیت می‌شود. این نکته‌ای است که ما نیازمند کارگاه‌های آموزشی هستیم تا اینگونه شخصیت‌های جامع‌الاطراف دینی‌‌مان را مورد پژوهش قرار دهیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :