تاريخ : سه شنبه 1395/11/19
کد خبر: 56473

جلد سوم کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشيعة» منتشر شد

جلد سوم کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشيعة»به همت گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث منتشر شد.

حجت الاسلام سید محمد حسن حکیمیکی از مؤلفان  کتاب«مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة»در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم گفت:

«مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة» کتابی است با موضوع حديث فقهی که به جمع‌آوری و تحقیق روایات اهل سنت و آثار صحابه، تابعین و فقهای آنها در دو قرن اول هجری می‌پردازد. محور پژوهش در کتاب مدارک بر کتاب شریف «وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» است که در آن مجموعه روایات اماميه در تمامی فروع فقهی جمع‌آوری شده است.

وی افزود: کتاب «مدارک فقه أهل السنة» در کنار کتاب «وسائل الشیعة» قرائن بی‌شماری را در اختیار فقهای شیعه قرار می‌دهد تا با بهره‌گیری از آن، ظرافت‌های حدیثی مکتب اهل بیت(ع) و دقت‌های فقهی موجود در روایات اهل بیت(ع) در مقام استدلال فقهی روشن‌تر شود.

از نتایج علمی این پژوهش جامع می‌توان به: دستیابی به فهم دقيق تر نسبت به احادیث و متون رسيده از اهل بيت عليهم السلام با التفات به روشن شدن فضای صدور روایات و فرهنگ رایج در زمان ائمه اطهار(ع) اشاره کرد.

حجت الاسلام حکیم تصریح کرد: از نتایج علمی این پژوهش جامع می‌توان به: دستیابی به فهم دقيق تر نسبت به احادیث و متون رسيده از اهل بيت عليهم السلام با التفات به روشن شدن فضای صدور روایات و فرهنگ رایج در زمان ائمه اطهار(ع) اشاره کرد.

وی یادآور شد: همچنين برخی شبهات کلامی علیه شیعه نيز که اکثر آنها پایه و اساس صحیحی نداشته و از آنها تنها به عنوان ابزاری در راستای اختلاف‌افکنی میان مسلمانان بهره‌برداری شده است، در ضمن اين پژوهش علمی برطرف می گردد.

وی ادامه داد:  دو جلد اول کتاب «مدارک فقه أهل السنة» به مباحث «کتاب الطهارة» از ابواب فقهی اختصاص يافت و جلد سوم آن به «کتاب الصلاة»؛ در حقيقت جلد سوم مدارک اولين بخش از «کتاب الصلاة» است که به تازگی منتشر شده است.

حجت الاسلام حکیم تصریح کرد:  برای مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة ۲۰ جلد کتاب در نظر گرفته شده است .

لازم به ذکر است جلد سوم کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة»  به زبان عربی توسطحجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطباییبا همکاریمحمود کریمیانوسید محمدحسن حکیمو گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث تألیف شده دارالحدیث در ۴۸۳ صفحه جلد گالینگور  در زمستان ۱۳۹۵ به همت انتشارات مؤسسه علمی فرهنگی منتشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :