مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الروضه
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
تعداد جلد : 15
قطع : وزیری
زبان : عربی
رده بندی کنگره : BP‎‏ ‎‏129‎‏ ‎‏/‎‏ک‎‏8‎‏ک‎‏2‎‏ ‎‏1387
منبع: افق حوزه
جستجو در Lib.ir

الروضه

بخشی از کتاب کافی

کتاب کافی اولین از کتب اربعه حدیثی شیعه شامل سه کتاب اصول، فروع و روضه است که ابو جعفر، محمد بن يعقوب كلينى رازى (م ۳۲۹ ق) آن را بنابر آنچه که در مقدمه گفته، به درخواست يكى از دوستان خود به نگارش درآورده است. در عصر حاضر به اصول کافی ـ که خود شامل هشت کتاب است - اقبال زیادی شده و بارها به طور مستقل ترجمه و چاپ شده است.

اصول و فروع کافی از لحاظ ساختار شبیه به هم و به شیوه درختی تنظیم شده اند؛ یعنی هرکدام دارای چندین کتاب و هر کتاب شامل چندین باب و هر بابی شامل چندین حدیث است؛ اصول در مباحث اعتقادی و اخلاقی شامل هشت کتاب، ۴۹۹ باب و ۳۷۸۶ روایت و فروع در مباحث فقهی شامل ۲۶ کتاب، ۱۷۴۴ باب و ۱۰۸۰۰ روایت است. اما روضه باب بندی نشده و ۵۹۸ روایت آن، یکی پس از دیگری نقل شده اند.

روایات روضه شامل مباحث گوناگونی همچون خطبه ها و نامه های ائمه علیهم السلام، مواعظ، قصص و مطالب تاریخی است.

نامه امام صادق علیه السلام به اصحاب خویش حدیث آغازین روضه می باشد. این رساله که مورد توجه محدثین دیگر بوده و به طور کامل در تحف العقول نقل شده، اخیرا به کوشش استاد سید محمدرضا حسینی جلالی و شیخ علی کعبی مستقلا چاپ شده است. این رساله مضمون اجتماعی دارد و شیعیان را دعوت به آرامش، مسالمت با مخالفین، نهی از ترس منافقین، نهی از بهتان، نهی از حسد، امربه یاری مظلوم و ... می کند.

حدیث دوم که نقل روایتی از ابوحمزه ثمالی است، کتابی از امام سجاد علیه السلام را درباره زهد معرفی می کند؛ در ادامه خطبی از امام امیر المؤمنین(ع) را نقل می کند که شامل سفارش یاران خویش به تقوا ورعایت زهد؛ خطبه وسیله و خطبه طالوتیه است.

مواعظ خدا به موسی، آیات قرآن در شأن اهل بیت(ع)، مواعظ امام باقر(ع)، قصه غزوات پیامبر، احیای اوامر ائمه - علیهم السلام- و انتظار فرج، روایاتی در طب، رؤیا، روایاتی در زهد رسول خدا - صلی الله علیه وآله، تفسیر برخی از آیات قرآن، روایاتی در مذمت تهمت و سوء ظن، روایاتی درباره زید بن علی - علیه السلام، ویژگی های مؤمن، روایاتی در اینکه جزای هر خیر و شری به عاملش می رسد، معرفی حضرت نوح و شریعت او، روایاتی در علامات و نشانه های ظهور بخشی از ۵۹۸ روایت کوتاه و بلند این کتاب هستند.

روایت پایانی کتاب درباره حضرت صاحب الأمر - از امام باقر علیهما السلام است که بشارت به خروج حضرت ولی عصر می دهد.

روایت ۷۳ روضه کافی را که متضمن امر به احترام شیعیان است برای تیمن انتخاب کردیم:

راوی می­گوید:

امام در حج خطاب به شیعیانشان فرمودند: «چرا برای ما سبک سری و بی­احترامی می­کنید؟» مردی که اهل خراسان بود گفت: «پناه می­برم به خدا اگر به شما و یا اوامر شما سهل­انگاری یا کوتاهی کرده باشم».

امام فرمودند: «تو یکی از کسانی هستی که به من اهانت کرده­ای! » آن شخص دوباره سخنش را تکرار کرد. امام فرمود: «مگر نشنیدی که در جحفه مردی به تو رو کرد و گفت: مرا سوار کن. تو حتی به او نگاه نکردی. در حالی که او از تو کمک خواست»؟ بعد امام فرمودند: «هر کس به شخصی که مؤمن به ماست بی احترامی کند،  به خدا اهانت کرده است».

چاپ های روضه

فقط از دو چاپ محقق آن نام می بریم که توسط زنده یاد استاد علی اکبر غفاری سالها پیش انجام شد و چاپ محقق دار الحدیث (جلد ۱۵) که در کنگره شیخ کلینی ارائه شد.

شایان ذکر است که در چاپ دار الحدیث همه احادیث روضه، عنوان بندی و فهرست شده اند.

ترجمه های روضه

  1. احاديث منتخبه از روضه كافى، نگارش و ترجمه محمدامين رضوى، هيئت مكتب النبى، ۱۳۵۱ش، تهران؛
  2. ترجمه و شرح روضه كافی، یا، گلستان آل محمد (ص)، ترجمه و شرح فارسی به قلم محمد باقر كمره ای، اسلامیه، تهران؛
  3. بهشت کافی، حمید رضا آژیر، انتشارات سرور، قم؛
  4. ترجمه عباس حاجیانی، انتشارات موعود اسلام.
  5. گلشت نور: چهارصد حديث از روضه كافي كليني - رحمه الله: نكاتي از وظايف دينداري و آداب، صادق ميرشاه ولد ؛ مترجم هاشم رسولي محلاتى، دارالنشر الاسلام، ۱۳۸۳، قم.
  6. ترجمه انگلیسی از محمد سرور، مجمع جهانی اهل بیت.

روش شناسی شرح مولی صالح مازندرانی بر اصول و روضه كافی از زهرا صرفی، كاظم قاضی زاده، محمد علی لسانی فشاركی که در دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در ۱۳۸۵ تهیه شده اثری است می تواند مورد مراجعه قرار گیرد.

منابع

الروضه (جلد ۱۵ کافی از دار الحدیث)؛ مقاله کلینی و کافی از هادی حجت؛ سایت lib.ir

تهیه و تنظیم: عباسعلی مردی