تاريخ : جمعه 1395/10/17
کد خبر: 55695
تفاوت اعتقاد به امام زمان(عج) و منتظر بودن

تفاوت اعتقاد به امام زمان(عج) و منتظر بودن

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی‌پور معتقد است که مهدویت در همه اعصار تاثیر می‌گذارد، علائم ظهور قابلیت مصداق‌یابی نداشته و همچنین روایات مربوط به آخر الزمان در حد تواترند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور در گفت‌‍وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و در پاسخ به این پرسش  که آخر الزمان چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان زمان وقوع آن را دریافت؟ گفت:
مشخصات زیادی وجود دارد، اما نمی‌توان زمان تحقق آنها را به هیچ وجه تعیین کرد. هر چیزی که بگوییم زمان آن الان است، شاید مطلقا مختص به الان نباشد و یک یا ده سال دیگر به صورت پررنگ‌تری پیش بیاید و انسان بداند که در گذشته نبوده است.
ما در آخرالزمان هستیم
مهدی‌پور در پاسخ به اینکه شیعه در آخر الزمان چه وظیفه‌ای دارد، گفت: آخرالزمان از زمان وفات پیامبر شروع شده است و هر روز ما به آخر الزمان نزدیک‌تر می‌شویم و وظیفه‌ ما وظیفه‌ای است که در طول تاریخ داشته‌ایم یعنی شناخت امام زمان(عج)، انتظار برای ظهور حضرت، دعا برای فرج و انجام کارهایی که می‌دانیم مورد نظر امام زمان(ع) است.
وظیفه مسلمانان در دروان غیبت
همه مکاتب این وظیفه را دارند که منتظر باشند و مسئله، مسئله‌ای اسلامی است. اما آن‌ها به این وظایف عمل نمی‌کنند و الا پیامبر فریاد زده است که افضل اعمال انتظار فرج است، کسانی که انتظار نمی‌کشند مقصرند و تفاوت‌شان با منتظران عین تفاوت نماز‌خوان و بی‌نماز است.
وی ادامه داد: عمل به احکام والاترین وظیفه ما شیعیان است. چندین بار از آیت‌الله بهجت پرسیدند چه کنیم که ایشان گفتند گناه نکنید. و حرف اول‌شان همین بود و باید توجه داشت که انجام وظیفه درراس همه امور است.
مهدی‌پور با بیان اینکه شخصی که به مهدویت اعتقاد پررنگی ندارد، نمازش امام زمانی نیست، گفت: روزه و دیگر اعمال او امام زمانی نیست و در تمام اعمال ما انتظار تاثیرگذار است و در نتیجه فرق یک معتقد به امام زمان و یک غیر معتقد بسیار زیاد است و بین نمازی که یک منتظر و فرد بدون انتظار می‌خواند تفاوت وجود دارد. با توجه به اهمیت مهدویت که در بیان پیامبر نیز آمده است نمی‌‎توان اعتقاد به آن را در زندگی انسان بی‌تاثیر دانست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازمه انتظار حکومت دینی است، گفت:
انتظار انتظار حکومت جهان شمول امام زمان است. حالا ممکن است در یک کشور حکومت اسلامی داشته باشد و یا نه که به موضوع انتظار ربطی ندارد و ما باید در حد توان‌مان  در هر جایی که زندگی می‌کنیم، مقابل ظلم ایستاده و در ایجاد عدالت بکوشیم. ما باید با در نظر داشتن انفاق، احسان، رسیدگی به مستضعفان و هر کاری را که امام زمان آن کار را انجام می‌دهد، در حد توان قدم برداریم و دعا کنیم تا فرج امام زمان(ع) فرا برسد.
مهدی‌پور در پاسخ به این پرسش که مکاتب دیگر در جهان اسلام چه رسالتی در خصوص بحث مهدویت دارند؟ ‌گفت:
همه مکاتب این وظیفه را دارند که منتظر باشند و مسئله، مسئله‌ای اسلامی است. اما آن‌ها به این وظایف عمل نمی‌کنند و الا پیامبر فریاد زده است که افضل اعمال انتظار فرج است، کسانی که انتظار نمی‌کشند مقصرند و تفاوت‌شان با منتظران عین تفاوت نماز‌خوان و بی‌نماز است. از این رو فرق اسلامی نیز شریعت را پیامبر گرفته‌اند و پیامبر منادی انتظار بوده است.
وی در خصوص تکلیف کسانی که انتظار به فرج ندارند، گفت: اعتقاد به امام زمان یک مسئله و انتظار مسئله‌ای دیگر است، هر چند به هم ارتباط دارند. اهل سنت این روایت را در حد تواتر می‌دانند که هر کسی که منکر امام زمان باشد، به شریعتی که پیامبر آورده است منکر است.
مهدی‌پور ادامه داد: انتظار مسئله دیگر و وظیفه دوم است. کسی با منتظر نبودن از اسلام خارج نمی‌شود، اما عمل به وظیفه نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که مصداق‌یابی‌هایی که در خصوص علائم آخرالزمان می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کند؟‌ گفت:
این‌ها همه دروغ است. برای مثال سفیانی یک فرد است که روایات زیادی در اوصافش داریم. دجال هم همین‌طور و عده‌ای آنقدر احمق هستند که می‌گویند دجال تلویزیون است.
مهدی‌پور در خصوص اینکه برخی معتقدند روایات مربوط به امام زمان یا آخر الزمان قوی نیستند، گفت: این را باید اهل حدیث بگویند و الا اگر یک نفر که نمی‌خواهد بفهمد را نمی‌توان فهماند. حوادث مربوط به امام زمان یکی دوتا نبوده و بیش از صد تاست که متواتر است و دیگر لازم نیست که تک‌تک‌شان را بررسی سندی کرد. وقتی این احادیث روی هم می‌آیند همدیگر را تایید می‌کنند و ما کتابی داریم با عنوان روزگار رهایی نوشته کامل سلیمان که در خصوص آخر الزمان و مهدویت نوشته شده و ۱۸۵۰ حدیث را گرد آورده است، بنده این کتاب را ترجمه کردم و اصل عنوان را که «یوم الخلاص» بوده است، روز رهایی ترجمه کرده‌ام.  مجموع این احادیث همدیگر را تقویت می‌کنند، هرچند ممکن است برخی ضعیف باشند.
وی در پایان گفت: لفظ آخرالزمان کش دارد. از زمان پیامبر شروع شده است و ما می‌گوییم پیامبر آخرالزمان است. خود حضرت دو انگشت خود را به هم چسباند و گفت من و قیامت این طور هستیم و بعد از من قیامت خواهد بود. لذا هر روز آخرالزمان پر رنگ‌تر می‌شود تا اینکه حضرتش ظهور کند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :