تاريخ : پنج شنبه 1395/10/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55580
احیای امر ائمه(ع) متناسب با زمان، عرضه علوم اهل‌بیت(ع) در فضای مجازی است

احیای امر ائمه(ع) متناسب با زمان، عرضه علوم اهل‌بیت(ع) در فضای مجازی است

رئیس کالج بین المللی مطالعات اسلامی: احیای امر ائمه معصومین(ع) متناسب با زمان ما، عرضه کردن علوم اهلبیت(ع) در فضای مجازی است که مورد استفاده همگان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید فاضل میلانی در همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سیدهادی  میلانی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهارداشت:
یکی از مطالبی که شایان توجه در بیانات و برنامه علمی و استنباطی مرحوم آیت الله العظمی میلانی بود، احاطه کامل بر مبانی فقهی گذشتگان و دقت در وجوه ذکر شده است.اهتمام به فعالیت ها در فضای مجازی براساسی برداشتی از حدیث امام رضا(ع) درباره احیای امر اهلبیت(ع) است، احیای امر ائمه معصومین(ع) متناسب با زمان ما، عرضه کردن علوم اهلبیت(ع) در فضای مجازی است که مورد استفاده همگان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی میلانی دقت خاصی نسبت به اختلاف روایات داشت، گفت: در اغلب ابواب فقه در روایاتی که مضمون متفاوتی وجود دارد، نیازمند مهارت مجتهد و محقق در نحوه جمع بین این روایات هستیم؛ ایشان تخصص فوق العاده ای در جمع بین روایات داشتند.

رئیس کالج بین المللی مطالعات اسلامی افزود: ایشان همچنین به نکات لغوی، نحوی و صرفی دقت مشهودی داشتند زیرا تغییر در مفاهیم تاثیر زیادی در دخالت در حکم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میلانی تصریح کرد: وقتی دکتر عبدالطیف بدوی رئیس دانشگاه الازهر به دیدار آیت الله العظمی میلانی در مشهد آمد، به مناسبتی راجع به گمراهی نسل جوان تعبیری داشت که مرحوم میلانی همان جمله را با جابه‌جایی فتحه و کسره، عوض کرد و دقت خود را در بیان معنا اثبات کرد.

رئیس کالج بین المللی مطالعات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آیت الله العظمی میلانی جدیّت خاصی در تحصیل داشتند، گفت: این موضوع بارها از بزرگان از زبان آیت الله العظمی خوئی نقل شده «شبی بعد از درس میرزای مرحوم نائینی، آیات عظام میلانی و خوئی درباره آن درس تا اذان صبح به طور ایستاده در مقابل منزل مرحوم میلانی مباحثه می کنند».

وی افزود: این مسئله برای ما طلبه ها سرمشق بسیار بزرگی است که دوعالم بزرگوار و استاد فرهیخته بعد از نماز عشاء به طور ایستاده تا اذان صبح مشغول مباحثه بودند؛ آیا محصلین زمان ما این مقدار اهتمام و جدیت در مطالعه دارند؟

استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی لندن با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی میلانی اهتمام خاصی به نظم دادن حوزه های علمیه داشت، گفت: ایشان در نجف، پیشنهاد دقیقی درباره نظم حوزه خدمت مرحوم آیت الله العظمی ابوالحسن اصفهانی مطرح می کنند که ایشان می گوید «تو مثل باغبان باش که آب را در باغ به راه می اندازد و از آن گل هم می روید و خار هم درمی آید».

حجت الاسلام والمسلمین میلانی افزود: مرحوم آیت الله العظمی میلانی بعد از آنکه قصد مهاجرت به مشهد را پیدا می کنند، در مسیر راه به قم، خدمت آیت الله العظمی بروجردی می رسند و پیشنهاد ۳۵ سال قبل خود را به ایشان مطرح می کند که حضرت آیت الله بروجردی در پاسخ می فرماید «برای اجرای این پیشنهاد، مرجع باید واحد یا متحد باشد».

وی افزود: با توجه به اینکه مرحوم آیت الله العظمی میلانی نتوانست طرح خود را در حوزه نجف و قم اجرا کند، با کوله باری از علم، دانش و همت به مشهد مقدس رفتند و در آنجا استقرار یافتند و طرح آموزشی خود را اجرایی کردند و حوزه مشهد شاهد تحول بسیار بزرگی در زمان ایشان بود.

رئیس کالج بین المللی مطالعات اسلامی یکی دیگر از ویژگی های آیت الله العظمی میلانی را ذوب بودن در ولایت ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و گفت: ایشان معتقد بودند «آنچه که از فیوضات عالم امکان از فیاض مطلق می رسد، جز از راه واسطه های فیض که ائمه معصومین(ع) می باشند و تحقق و تعیّن تمام صفات و اسماء حسنی پروردگار هستند، امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میلانی با نقل خاطره دیدار تعدادی از تجّار تهران با آیت الله العظمی میلانی در مشهد، گفت: تعدادی از تجار تهران خدمت ایشان رسیدند و گفتند شما مجتهد در فقه هستید و ما از شما تقلید می کنیم ولی ما در امر سیاسی و اجتماعی مجتهد هستیم و از شما انتظار داریم در کارها با ما مشورت کنید؛ آیت الله العظمی میلانی در واکنش به این مسئله گفتند «اگر برای شما احراز شده بنده اعلم هستم، شما به وظیفه خود عمل کردید و منتی بر من ندارید و اگر بدون تحقیق از اعلمیت از من تبعیت کرده اید، معصیت کرده اید و استغفار کنید و به تقلید مجتهد اعلم بروید؛ همچنین اگر در مسائل اجتماعی شما مجتهد هستید، بنده هم مجتهد هستم و تقلید مجتهد از مجتهد دیگر جایز نیست».

وی ادامه داد: یکی از تجّار در حال خروج از دفتر گفت ما به تجّار تهران می گوییم وجوهات خود را به آیت الله میلانی نفرستند؛ ایشان بعد از شنیدن این مسئله فرمودند خوب است انسان چوب ولایت حضرت علی(ع) را بخورد.

رئیس کالج بین المللی مطالعات اسلامی با اشاره به اینکه موضوع ولایت، مسئله اساسی برای آیت الله العظمی میلانی بود، گفت: بعضی از کسانی که درباره زندگانی ایشان مطالبی گفتند، مسئله ولایت را به عنوان یک تنش و موضع گیری تعصب گرایانه عنوان کردند که واقعا حقیقت مطلب را درک نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین میلانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خلا وجود حضور علوم اهل بیت(ع) در فضای مجازی محسوس است، گفت: این مسئله مورد تاکید بزرگان، مراجع، اساتید و دست اندرکاران تبلیغی است.

وی با بیان اینکه اهتمام به فعالیت ها در فضای مجازی براساسی برداشتی از حدیث امام رضا(ع) درباره احیای امر اهلبیت(ع) است، گفت: احیای امر ائمه معصومین(ع) متناسب با زمان ما، عرضه کردن علوم اهلبیت(ع) در فضای مجازی است که مورد استفاده همگان قرار گیرد.

رئیس کالج بین المللی مطالعات اسلامی افزود: کتابخانه شیعه برای سیستم های عامل  IOS و اندروید، به همراه سامانه تحت وب مدیریت کتب،  جهت تسهیل تولید محتوای الکترونیکی کتاب، پایان نامه و مجلات پژوهشی علوم اسلامی و عرضه آن به کاربران در سطح جهانی و به زبان های متعدد طراحی و تولید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میلانی تصریح کرد: کتابخانه شیعه توسط فرزندان آیت الله العظمی میلانی در مدرسه امام صادق(ع) به عنوان ISHIA BOOKS مطرح شد و تمام کتاب های مورد نیاز در این سیستم وجود دارد و تاکنون ۱۲۲ میلیون بار دانلود شده است.

وی در پایان افزود: همچنین نقص در ارائه محتوا به کودکان، موسسه آیت الله العظمی میلانی را بر آن داشت تا به رغم سختی و پیچیدگی کار مربوط به کودکان، اقدام به تولید نرم افزار «کودک شیعه» کنند که خدمت بسیار مناسبی در بسیاری از کشورهایی است که اختناق سیاسی مانع شنیدن صدای شیعه می شود؛ این خدمت در کودکان و نوجوانان موثر بوده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :