مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : از عاشورا بیشتر بدانیم
پديدآورنده : سید حسن فاطمی موحد
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1395 ش
تعداد صفحه : 136
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

از عاشورا بیشتر بدانیم

۷۲ پرسش و پاسخ در باره ی عاشورا براساس کتاب دانش نامه امام حسین(ع)

بی تردید حماسه عاشورا حادثه‌ای بی‌نظیر در تاریخ بشریت است؛ حماسه‌ای شبیه قرآن که کاویدنِ بیشترِ آن، نکاتی جدید را فراروی ما قرار می‌دهد.
کتاب ۱۶ جلدی دانشنامه امام حسین(ع)، تألیف آیت الله محمد محمدی ری‌شهری از آثار ارزشمند مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است که از تمام جهات به معرفی امام حسین(ع) با استناد به منابع حدیثی و تاریخی، پرداخته است. آنچه در این دانشنامه در باره واقعه عاشورا آمده، در یک جلد و در قالب پرسش و پاسخ، در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.
به منظور رعایت اختصار، بیشتر اسناد مطالب در پاورقی، و نیز عبارات عربی احادیث و متون تاریخی حذف شده است. تلخیص توضیحات و ویرایش عبارت‌ها اقدامی دیگر جهت خوشخوان‌تر شدن و عمومی سازی کتاب بوده است.

از مقدمه
محتوای کتاب در شش بخش سامان یافته است:
بخش اول: پیش از عاشورا. در این بخش، وقایعی پیش از عاشورا گرد آمده که زمینه‌ساز آشنایی با واقعه عاشوراست.
بخش دوم: هدف امام حسین(ع). با تبیین دیدگاه‌های مختلف در مورد هدف امام حسین(ع)، برترین دیدگاه ارائه شده است.
بخش سوم: عاشورا. حادثه عاشورا به استناد منابع معتبر بیان شده تا خواننده، تصوری درست از این ماجرا داشته باشد.
بخش چهارم: شهیدان. ویژگی‌های شهیدان و عملکرد مسلم توضیح داده شده و نیز شهیدان از اصحاب پیامبر(ص)، اصحاب امام علی(ع)، اهل بیت(ع) و پیک های شهید معرفی شده‌اند.
بخش پنجم: زنان و عاشورا. پس از بیان تفاوت عملکرد زنان و مردان در قضیه عاشورا، نقش زنان تبیین شده و نمونه‌هایی از فداکاری‌های آنها نقل شده است.
بخش ششم: پس از عاشورا. این بخش عهده‌دار بیان چگونگی خاک‌سپاری شهیدان، آثار اجتماعی واقعه عاشورا، قیام‌های اثرپذیر از عاشورا، سرنوشت فاجعه‌آفرینان کربلا و... است. در پایان، اهمیت زیارت امام حسین(ع) به ویژه پیاده و زیارت اربعین آمده است.