تاريخ : چهارشنبه 1395/9/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55254
آیت‌الله ری شهری: خلأهای پژوهشی شناسایی شود

آیت‌الله ری شهری: خلأهای پژوهشی شناسایی شود

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: باید موضوعات و خلأهای پژوهشی شناسایی شده و به دانشجویان پیشنهاد شود تا آنها را به عنوان موضوع انتخاب کنند.

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از فارس ـ به گزارشخبرگزاری فارساز قم، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری ظهر امروز در چهارمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و هفتمین همایش حدیث پژوهش که در تالار علامه مجلسی مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) اظهار کرد:

قرآن و حدیث با خواندن و نوشتن کاری برای انسان و جامعه انسانی انجام نمی‌دهد لذا باید مشاهده کرد از قرآن چه بهره‌ای بردیم و چه برکتی برای زندگی معنوی ما داشته است و از هدایت‌های قرآنی چه اندازه برای پیشبرد مقاصد انسانی خود استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه علم با درک، فهم و درایت است، گفت:‌ در نگاه ابتدایی این دو فراز با یکدیگر ارتباطی ندارند، دو مطلب جداگانه را مطرح کردند که یکی بهره‌گیری معنوی از رهنمودهای قرآن و حدیث و دیگری مرتبط با تحقیق، پژوهش، فهم و درایت است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد:‌ با تأمل بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که درایت و هدایت نه تنها به یکدیگر مرتبط هستند، بلکه آمیخته با یکدیگر محسوب می‌شوند و نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا کرد.

وی تصریح کرد: با تأمل بیشتر مشاهده می‌شود که در فرهنگ قرآن و حدیث درایت از هدایت جدا نیست و انسان نمی‌تواند قرآن را آنگونه که شایسته است بفهمد و از هدایت بهره‌ای نبرد، این دو امر با یکدیگر ارتباط دارند.

آیت‌الله ری‌شهری اضافه کرد: با درایت روایت شخص مؤمن می‌تواند به بالاترین درجه ایمان یعنی یقین برسد، این امر نشان می‌دهد درایت در واقع زمینه‌ساز هدایت است و نه هدایت تشریعی بلکه هدایت تکوینی انسان را نشان می‌دهد و پله پله از درجات ایمان عبور می‌کند تا به بالاترین درجه ایمان می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید به تأثیر فعالیت‌ها در رشد معنوی توجه شود، گفت: اگر این امور در رشد معنوی تأثیری نداشته باشد و انسان به عمق هدایت قرآن دست پیدا نکند، در واقع اینگونه پژوهش‌ها قرآنی نیست، در حالی که پژوهش‌های قرآنی و حدیثی معنایی دیگر پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: در روایات نقش قرآن در تکامل علمی انسان، این مسائل به طور کامل تقویت می‌شود و اگر درایت ما از حدیث و قرآن زمینه‌ساز هدایت نشد و نورانیت افزایش پیدا نکرد و تأثیری در معنویت و تعالی معنوی نداشت، ضرر کردیم.

وی یادآور شد: فعالیت در این مجموعه مسؤولیت ما را نسبت به خودسازی کم نمی‌کند، بلکه افزایش می‌دهد و آشنایی با پوسته قرآن و حدیث باید ما را به مغز، درایت، نورانیت و قرب بیشتر به حضرت حق برساند.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه باید پژوهش‌ها در حوزه‌های بنیادی، راهبردی و کاربردی ساماندهی شود، گفت:

در مورد پژوهش‌های بنیادی، باید در زمینه ترجمه،‌ تصحیح و احیا و ...، در زمینه پژوهش‌های راهبردی باید در حوزه روش‌شناسی و جریان‌شناسی و در زمینه پژوهش‌های کاربردی باید در حوزه نیازهای عمومی، زنان، ‌خانواده و محیط زیست فعالیت شود.

وی خاطرنشان کرد: باید موضوعات و خلأها شناسایی و تهیه شده و به دانشجویان پیشنهاد شود تا آنها را به عنوان موضوع تحقیق انتخاب کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :