تاريخ : دوشنبه 1395/9/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54986
بهره‌گیری از ظرفیت جهانی گفتمان مهدویت شیعه

بهره‌گیری از ظرفیت جهانی گفتمان مهدویت شیعه

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران:
ما می توانیم همه افکار و عقیده ها را ذیل گفتمان مهدویت شیعه جمع آوری کرده و آموزه های مهدوی را طبق اسلام ناب به همگان ارایه کنیم؛ لذا برنامه های مناسبتی جمکران با نگاه و گستره ای فراملی در نظر گرفته می شود.

حجت الاسلام عباس ابراهیمی، معاون فرهنگیمسجد مقدس جمکراندر گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان ضمن تشریح برنامه های ویژه این مسجد برای شب و روز ۹ ربیع الاول اظهار کرد:گفتمان مهدویت یک گفتمان مطرح در میان همه امت ها است و موعودگرایی تنها به آموزه های مکتب شیعه اختصاص ندارد.
مسجد جمکران در شام شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام با همکاری هیئت فاطمیون آیین عزاداری سالروز شهادت پدر بزرگوار(ع)حضرت بقیه الله(عج)را برگزار می کند.
وی افزود: ویژه برنامه «عهد جانان» با حضور یک هزار نفز از طلاب و یک هزار نفر از دانشجویان، با هماهنگی مرکز مدیریت حوزه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، یکی از ویژه برنامه های مسجد مقدس جمکران است که شب جمعه و به منظور تجدیدعهد با امام عصر (ع) برگزار می شود و آیت الله اراکی در این همایش سخنرانی می کند.
حجت الاسلام ابراهیمی در ادامه به برنامه های روز جمعه مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و افزود:
در روز جمعه شاهد برنامه پیاده روی مردمی از بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران و همچنین قرائت دعای ندبه و پخش زنده  آن از شبکه اول سیما خواهیم بود.
همچنین اجتماع عظیم منتظران از اقشار مختلف مردم پیش بینی شده است که حجت الاسلام قرائتی در این اجتماع سخنرانی می کند.
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در ادامه با اشاره به چشم انداز ۱۲ ساله مسجد مقدس جمکران گفت:
چشم انداز ۱۲ ساله این مسجد تبدیل آن به «ملجا عبادی و مرجع مهدوی در طراز جهانی» است که بر اساس این چشم انداز در تمام مناسبت ها یک شعار به عنوان محور برنامه های مسجد انتخاب می شود و تمام برنامه ها و خدمات (چه مستمر و چه مناسبتی) در همان راستا ارائه می شود.
وی تصریح کرد: شعار و جهت برنامه های امسال نیز «السلام علی مهدی الامم و جامع الکلم؛ سلام بر مهدی امت ها و کلمه وحدت میان ملت ها» است که فرازی از زیارتنامه منقول از سید ابن طاووس است.
ابراهیمی در تبیین انتخاب این شعار برای برنامه های امسال مسجد مقدس جمکران گفت:
گفتمان مهدویت یک گفتمان مطرح در میان همه امت ها است و موعودگرایی تنها به آموزه های مکتب شیعه اختصاص ندارد.
وی تاکید کرد: سایر مسلمانان از مذاهب گوناگون و حتی سایر ادیان و مکاتب نیز به این آموزه معتقد هستند. اما اعتقاد ما این است که عالی ترین گفتمان در عرصه مهدویت را شیعه دارد و طبیعی است که ما می توانیم همه افکار و عقیده ها را ذیل این گفتمان جمع آوری کرده و بر اساس آن گفت و گو کنیم و آموزه های مهدوی را  طبق اسلام ناب به همه علاقه مندان و متقاضیان ارایه دهیم.
بنابراین، جهت برنامه ها با نگاه «گفتمان مهدوی» انتخاب شده و گستره آن نه تنها ملی بلکه فراملی است.
وی همچنین یادآور شد: بر این اساس ما خدمات ویژه ای را در حوزه های مختلف تعریف کرده ایم که برای کودکان و نوجوانان برنامه های مختلف فرهنگی تدارک دیده شده و برای خانواده ها نیز کارگاه های آموزشی کوتاه مدت مرتبط با این ایام در نظر گرفته شده است.
معاون فرهنگی مسجد جمکران در بخش دیگری از سخنان خود به مخاطبان غیرایرانی مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و افزود:
درباره مخاطبان مسجد جمکران در بیرون از فضای مسجد نیز یک بخش در گستره ملی دیده شده است که بر همین اساس چند استان به صورت همزمان با مسجد مقدس جمکران برنامه هایی را اجرا می کنند.  همچنین، پوستر نهم ربیع الاول نیز که در محضر آیت الله علوی گرگانی رونمایی شد در اختیار اعتاب مقدسه جهان اسلام قرار می گیرد و هدف از این کار آن است که در همه بقاع متبرکه از یک المان و نماد استفاده شود.
وی در همین رابطه ابراز کرد: پوسترهایی نیز با عنوان «عهد سربازی» طراحی شده است که از ظرفیت های شهری قم و تهران برای نصب آن استفاده می شود.
این پوسترها به صورت قشری و گروهی مردم را نسبت به عهد و پیمان با امام زمان (ع) توجه می دهند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: با رایزنی هایی که با اعتاب مقدس در داخل کشور انجام شده برنامه های مشترکی نیز با این اماکن مقدسه خواهیم داشت.
همچنین شاهد حضور اندیشمندان اهل سنت در شب ۹ ربیع در مسجد جمکران هستیم.
در حوزه فراملی نیز هماهنگی هایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام شده است که امیدواریم بتوانیم همزمان در رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها نیز برنامه هایی را داشته باشیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :