تاريخ : یکشنبه 1395/9/14 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54970
دانشنامه حضرت زهرا(س) در دست تدوین است

دانشنامه حضرت زهرا(س) در دست تدوین است

مدیر سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث از تدوین دانشنامه حضرت زهرا(س) و انتشار آن در سال آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی‌نژاد، مدیر گروه سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت:
دانشنامه اهل‌بیت(ع) یکی از کارهای فاخری است که توسط این گروه در موسسهدارالحدیثدر حال انجام است که بخشی از آن نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: تاکنوندانشنامه ۱۴ جلدی امیرالمومنین(ع)،۱۴ جلدی امام حسین(ع)ودانشنامه امام مهدی(عج)در ۱۰ جلد نوشته و منتشر شده است و بازتاب و بازخوردهای خوبی نیز داشته و مورد استقبال محققان قرار گرفته است.
روش کلی و کلان ما در تدوین این دانشنامه استفاده از منابع معتبر حدیثی و تاریخی شیعه و سنی و عمدتا از منابع قدیمی است لذا از منابع قرن دهم به این طرف استفاده نمی‌کنیم.
روش کلی و کلان ما در تدوین این دانشنامه ها استفاده از منابع معتبر حدیثی و تاریخی شیعه و سنی و عمدتا از منابع قدیمی است لذا از منابع قرن دهم به این طرف استفاده نمی‌کنیم. قبل از قرن دهم نیز اولویت‌بندی در استفاده و بهره‌گیری از قرون اولیه و منابع با اعتبار بیشتر این دوره‌هاست البته این به معنای آن نیست که ما همه متون منابع قدیمی را صحیح می‌دانیم بلکه چه بسا در آن متن ها اشکالات یا اشتباهاتی وجود دارد
طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: قبل از قرن دهم نیز اولویت‌بندی در استفاده و بهره‌گیری از قرون اولیه و منابع معتبر این دوره‌هاست البته این به معنای آن نیست که ما همه منابع قدیمی را صحیح می‌دانیم بلکه درصدد رفع تعارضات هستیم.
طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه تدوین دانشنامه سایر معصومان(ع) نیز در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: اولویت ما تدوین و تالیف دانشنامه حضرت زهرا(س) است و بعد هم دانشنامه امام مجتبی(ع) در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی افزود: روش کلی و کلان ما در تدوین این دانشنامه ها استفاده از منابع معتبر حدیثی و تاریخی شیعه و سنی و عمدتا از منابع قدیمی است لذا از منابع قرن دهم به این طرف استفاده نمی‌کنیم.
طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: قبل از قرن دهم نیز اولویت‌بندی در استفاده و بهره‌گیری از قرون اولیه و منابع با اعتبار بیشتر این دوره‌هاست البته این به معنای آن نیست که ما همه متون منابع قدیمی را صحیح می‌دانیم بلکه چه بسا در آن متن ها اشکالات یا اشتباهاتی وجود دارد
این محقق با بیان اینکه اساس کار در سیره‌نگاری، آوردن عین مطالبی است که در متون و کتب حدیثی و تاریخی وجود دارد، تصریح کرد: البته در هر کجا که نیاز به نقد و توضیح وجود داشته باشد، بیان آورده می‌شود.
طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: مطالب مربوط به ائمه متاخر ممکن است هر کدام بیشتر از یک جلد به صورت دانشنامه‌ای  نشود که حتی الامکان به نقد و بررسی آنها می پردازیم ولی دانشنامه مربوط به معصومان  متقدم همان گونه که در سه مورد انتشار یافته انجام گردید،در چندین جلد تالیف و تدوین می شود
طباطبایی‌نژاد افزود: در این دانشنامه‌ها، سراسر زندگی معصومان(ع) اعم از زندگی خصوصی و شخصی، شخصیت‌شناسی و فضایل و ویژگی های آن بزرگواران و کیفیت شهادتشان و مباحث سیاسی و اجتماعی دوره هر امام به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
شهادتنامه معصومان
مدیر گروه سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث تصریح کرد:
تدوین دانشنامه‌ها چون کاری زمان‌بر است، به همین دلیل شهادتنامه معصومان(ع) را در مجلدات خاصی به صورت جدا نیز منتشر می‌کنیم، به همین دلیل شهادت‌نامه امام حسین(ع) در یک جلد منتشر شده و شهادت‌نامه ۵ تن (پیامبر(ص) تا امام مجتبی (ع) ) نیز در مجلدی جداگانه نشر خواهد یافت و جلد سوم نیز اختصاص به شهادتنامه سایر ائمه(ع) دارد.
طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه از دل دانشنامه‌ها کارهای متعدد دیگری نیز استخراج شده و می‌شود، اظهار کرد: یکی از این فعالیت‌های علمی، شهادت‌نامه امام حسین (ع) است که منتشر شده، اما فعالیت دیگری درباره ی امام حسین (ع) نیز در دست تدوین است و آن اینکه متن ‌مقتل را به صورت پیوسته و روان می‌آوریم تا برای مقتل خوانی هم مناسب باشد، این کار در مرحله ویراستاری است و  منتشر خواهد شد.
حکمتنامه علوی
طباطبایی نژاد عنوان کرد : کار بزرگ دیگری که در دست داریم حکمتنامه علوی است که گردآوری وسیع وتنظیم موضوعی کلمات امیرمؤمنان (ع) است.این مجموعه فراتر از ۱۰ مجلد خواهد شد.
مدیر گروه سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث با بیان اینکه در تمامی حیطه‌های علوم اسلامی نباید به آثار گذشتگان بسنده کنیم، اظهار کرد: گذشتگان امکانات محدودتری نسبت به محققان و علمای امروز داشته‌اند و همین محدودیت ها برخی نقایص را هم به همراه داشته است. امروز بهتر می توانیم به تحقیق بپردازیم از جمله بخاطر راحت تر شدن امکان دسترسی  به منابع بسیار ‌زیاد از طریق  نرم‌افزار است.
کم توجهی به منبع شناسی در تحقیقات سیره
وی افزود: یکی از اشکالاتی که در تحقیقات امروزی در عرصه سیره‌نگاری وجود دارد غفلت از منبع‌شناسی است و در موارد متعددی دیده می‌شود که فرقی میان منابع کهن و جدید قائل نمی‌شوند، البته رویکردهای تحقیقی در این عرصه بسیار بهتر از گذشته شده است.
مدیر گروه سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث تصریح کرد: متاسفانه همچنان شاهد انتشار متون ضعیف در برخی کتب و به خصوص در برخی منابر از سوی برخی منبری‌ها هستیم و مطالبی سست بیان می شود، در حالی که باید از عرضه مطالبی که نسبت به اتقان و استحکام آن مطمئن نیستیم خودداری کنیم زیرا می‌تواند آثار منفی در میان اذهان داشته باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :