تاريخ : پنج شنبه 1395/9/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54863
آغاز طرح تصحیح و تحقیق نهج‌البلاغه در پژوهشکده علوم و معارف‌حدیث

آغاز طرح تصحیح و تحقیق نهج‌البلاغه در پژوهشکده علوم و معارف‌حدیث

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث از آغاز طرح تصحیح و تحقیق کتاب شریف نهج‌البلاغه در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد کاظم طباطباییدر گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تصحیح و تحقیق کتاب نهج‌البلاغه گفت:

این پروژه با مراجعه به ۸۵ منبع کهن از سوی محققان مؤسسه دارالحدیث به همت گروه احیاء و تصحیح متون پژوهشکده علوم و معارف حدیث آغاز شده و در واقع پژوهشی جدید از کتابنهج‌البلاغهبه عنوان مشهورترین کتاب حدیثی شیعه است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه دارالحدیث در سال‌های اخیر تصمیم گرفت تمام نسخه‌های خطی شایسته و کهن ازنهج‌البلاغهرا جمع‌آوری کند و به شناسایی نسخه‌های اصیل و غیراصیل بپردازد تا تصحیح جدیدی از نهج‌البلاغه با عنوان مشهورترین کتاب حدیثی شیعی ارائه شود.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه نگارش متنی این پروژه براساس نسخه‌های معتبر در سه مرحله انجام می‌شود، گفت:

مرحله نخست ارائه یک نسخه خوب از نهج‌البلاغه، مرحله دوم ارائه نهج‌البلاغه یک جلدی با حداقل توضیحات برای عموم و مرحله سوم ارائه نهج‌البلاغه‌ای با خلاصه‌ای از شروح معتبر است.

وی اضافه کرد: در این تحقیق تلاش شده تا معتبرترین نسخه‌های خطی گردآوری و بررسی شود، بنابراین نسخه‌های خطی بسیار کهن و معتبر از سراسر دنیا به عنوان نسخه برتر شناسایی شده و در طول کار مورد تطبیق قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی یادآور شد: ۱۶ پژوهشگر گروه احیاء و تصحیح متون پژوهشکده علوم و معارف حدیث در اجرای این طرح مشارکت دارند و امیدواریم طرح تصحیح و تحقیق کتاب نهج‌البلاغه تا پایان سال ۹۶ به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر چند تصحیح ویژه از کتاب نهج‌البلاغه ارائه شده است، گفت:

برخی از این پژوهش ها در ایران نبوده و برخی نیز در دیگر کشورهای اسلامی انجام شده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث یادآور شد: با توجه به فراوانی نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه فعالیت ابتدایی این پروژه از سال‌های گذشته آغاز شده و مقابله نسخه‌های خطی نیز صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :