تاريخ : شنبه 1395/8/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54284
صحیفه سجادیه دریای بیکران معرفت وعرفان است

صحیفه سجادیه دریای بیکران معرفت وعرفان است

آیت‌الله مکارم شیرازی: صحیفه سجادیه دریای بیکران، اقیانوس ژرف و کوه عظیمی از معارف الهی بویژه در معرفت الله، عرفان و سیر سلوک الی الله است.

به گزارش ایرنا ، این مرجع تقلید به صورت ویدئو کنفرانس در پیامی به ششمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به میزبانی بندرعباس افزود:
تفسیر قرآن، تفسیر نمونه ، تفسیر المیزان و تفسیر نهج البلاغه را نوشتیم و باید تفسیرصحیفه سجادیهکه بسیار لازم است نیز نوشته شود چرا که خیلی از افراد و بزرگان آشنایی با آن ندارند.
وی بیان داشت: صحیفه بیش از آن است که از قبل فکر می کردیم و در شرح آن فهمیدیم که دریایی از معرفت الهی است و دراین خصوص نخستین جلد از کتاب عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه به چاپ رسید.
آیت الله مکارم شیرازیتاکید کرد: صحیفه سجادیه برنامه های عظیم دارد که امیدواریم به برکت این کنگره جهانی، نسل جوان بویژه دانشگاهیان و حوزه های علمیه آشنایی بیشتری با عظمت صحیفه سجادیه و صاحب آن پیدا کنند و معارف اهل بیت (ع) را بشناسند.
وی با بیان اینکه برخی از افراد به‌ واسطه تعبیر بعضی از خطیبان و مداحان،امام سجاد(ع)را به‌عنوان امام بیمار می‌شناسند، درحالی‌ که بیماری آن حضرت در زمان محدودی بود و این تعبیر امام بیمار، غلط است؛ شجاعت را از ویژگی‌های آن حضرت دانست.
این مرجع تقلید یادآور شد: اگر می‌خواهیم به شجاعت امام سجاد(ع) پی ببریم باید به خطبه شامیه آن حضرت در آن مجلس مهم در بارگاه حکومت ظالمانه بنی امیه دقت کنیم.
این مرجع تقلید افزود: تمام خطبه آمیخته با شجاعت در حد اعلاست که باعث شد تا همان‌ جا پایه‌های حکومت بنی‌امیه لرزان شود و همچنین خطبه‌ای که حضرت زینب(س) که هماهنگ با خطبه حضرت سجاد(ع) بود، کار خود را کرد و یزیدیان و امویانی که خیال می‌کردند پیروز شدند آن‌وقت فهمیدند که گرفتار چه شکست عظیمی شده‌اند و همان سبب شد که اهل‌بیت(ع) را با احترام برگردانند و زودتر از شام ببرند که مبادا قیامی در شام شود.
وی از برگزاری کنگره عظیم بین‌المللی امام سجاد(ع) با محوریت صحیفه سجادیه در هرمزگان قدردانی کرد و افزود: بر اساس اطلاعی که دریافت کرده‌ام این کنگره ۶ سال پی در پی در هرمزگان و امسال در ۱۰ استان کشور و ۱۲ کشور برگزار می‌شود.
این مرجع عالی‌قدر، برگزاری چنین کنگره را کاری بزرگ و مهم دانست و اظهار کرد: کسانی که دست‌اندرکار این کار عظیم هستند و همه عزیزانی که این کنگره باشکوه را برگزار می‌کنند به معنای واقعی قابل ‌تقدیرند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: خداوند از همه شما این کار بزرگ را بپذیرد و مورد عنایت امام سجاد(ع) قرار بگیرید و ذخیره روز قیامت (یوم المعاد) شما باشد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: بررسی نشان می‌دهد، نظیر دعاهای صحیفه در هیچ مذهبی وجود ندارد، همان‌گونه که مثل یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه در میان پیشوایان مذاهب دیگر نیست، این‌ها یک واقعیت است.
وی در پایان از دست‌اندرکاران، پایه‌گذاران، خدمتگزاران و شرکت‌کنندگان در این کنگره قدردانی کرد و افزود: گرچه در جلسه شما حضور ندارم ولی روح و قلب و عشق من با شماست و امیدوارم سهمی از آن نیز نصیب من حقیر شود.
ششمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با حضور اندیشمندان، علما، محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی روز پنجشنبه ششم آبان ماه مصادف با ۲۵ محرم الحرام در بندرعباس آغاز به کار کرد.
مهمانانی از کشورهای آرژانتین، کلمبیا، لبنان، یمن، پاکستان، عراق و همچنین شخصیت های علمی فرهنگی کشوری و استانی سخنانی پیرامون شخصیت ، اخلاق ، منش ومنقبت چهارمین امام شیعیان جهان ایراد می کنند.
امسال قریب به ۱۰۰مقاله علمی از محققان و پژوهشگران داخل و خارج از کشور به دبیرخانه ششمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع ) ارسال شده بود که هیات داوران از بین آنها سه مقاله برتر، سه مقاله برگزیده و چهار مقاله منتخب را انتخاب کرد.
۱۲ مقاله برتر از بین ۱۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه علمی این کنگره پس از ۲ بار داوری مشخص شد. سه مقاله از بین ۱۲ مقاله برتر به عنوان مقاله های دارای رتبه اول تا سوم انتخاب شده که امروز در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد.

منبع :ایرنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :