تاريخ : پنج شنبه 1395/8/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54251
دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی(ع) برگزار می‌شود

دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی(ع) برگزار می‌شود

دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی(ع) چهارشنبه ۱۲ آبان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی با حضور مسعود معینی‌پور دبیر علمی و سید شهاب لاجوردی دبیر اجرایی همایش، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۵ آبان‌ماه) در حوزه هنری برگزار شد.

معینی‌پور با اشاره به برگزاری این همایش در تاریخ ۱۲ آبان ماه، اظهار کرد: این همایش در روز یاد شده، از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

وی در سخنانی با اشاره به علل برگزاری همایش ملی اربعین گفت:

با گذر از نگاه تقلیل گرایانه به تمدن و بسط آن به دو عرصه فردی و اجتماعی در لایه های بینشی - معرفتی، گرایشی -اخلاقی  و رفتاری- عملی می بینیم که راهپیمایی اربعین در تمام این عرصه‌ها و لایه های دارای ظرفیت های بی‌بدیلی نسبت به آیین ها و مناسک دینی دیگر است. آیینی که در بستر آن هم داده‌های معرفتی و اخلاقی و هم داده‌های رفتاری بسیار زیادی خلق می‌شود و هم اجتماع عظیمی را با محوریت حب ولی خدا و در مسیر رسیدن به او شکل می دهد که کنش‌های فردی و جمعی نیز با محوریت او سامان می‌یابد.

معینی‌پور با اشاره به این نکته که بازشناسی رمز و راز عقلانی و معرفتی آیین ها و مناسک برای تعمیق و بهره برداری فردی و اجتماعی هرچه بیشتر آن است، عنوان کرد:

بدون شک توسعه آداب و رسوم و مناسک بدون این بازشناسی عقلانی و علمی آفاتی را به همراه خواهد داشت که ما را از رمز و راز و اهداف این آیین ها و مناسک دور می‌کند.

دبیر علمی همایش ملی ظرفیت های تمدنی اربعین حسینی همچنین گفت:

راهپیمایی اربعین تمام این ظرافت ها و ظرفیت ها اعم از معرفتی و عقلانی و حماسی و عاطفی و احساسی را همزمان در خود دارد و لذا بایستی با نگاه موشکافانه علمی و با رویکردی درون دینی و برون دینی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و با رویکردی فردی و اجتماعی بازشناسی شود تا برای بهره برداری هرچه بهتر از آن آماده شویم به این امید که این همایش و اجتماع حسینی متصل به اجتماع بر گرد مهدی موعود منتَظَر شود.

معینی‌پور با تاکید بر اینکه اربعین در دنیای امروز ما نقطه آغازین سلوک ما به سوی جامعه مهدوی است، عنوان کرد:

بایستی با تمام توان آن را قدر دانست و از بروز آسیب‌هایی مثل تبدیل شدن به راهپیمایی‌های تفریحی یا کارناوال‌های تبلیغی پرهیز شود و روز به روز محتوای آن غنی‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: از منظری دیگر اربعین گرانیگاه وحدت‌آفرین مکاتب و مذاهب و ادیان است و زمینه‌ساز تحقق امت واحده و تمدن نوین اسلامی و نمایش دهنده قدرت و اقتدار جامعه جهانی حسینی در مقابل جامعه استکباری مدرن است.

او همچنین با اشاره به اینکه همایش امسال دومین همایش ملی اربعین است که تلاش می کند ابعاد علمی راهپیمایی اربعین را بازشناسی کند، عنوان کرد:

در این دوره، پیش نشست های تخصصی داشتیم و اساتید و اندیشمندان کشورمان در این پیش نشست ها به ارائه مقالات و پژوهش‌های خود پرداختند.

معینی‌پور گفت: روز گذشته وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری به همراه شورای علمی همایش ملی اربعین در سفری به شهر قم با مراجع عالی قدر اسلام همچون آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله العظمی علوى گرگانى دیدار داشتند و در پایان دیدار مراجع عالی‌قدر، به همایش ملی اربعین پیام دادند.

دبیر علمی همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی تصریح کرد: در مراسم اختتامیه این دوره از همایش اربعین حسینی، آیین رونمایی از جلد دوم کتاب «عقلانیت، مدنیت، معنویت در بستر اربعین» هم برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: روز ۲۵ آبان ماه نیز در حرم اباعبدالله الحسین (ع) دومین همایش «لقاء الحسین» نیز با شرکت اندیشمندان داخلی و خارجی و با مشارکت «همایش ملی اربعین حسینی» برگزار می‌شود. البته در همایش ملی اربعین نیز برگزار کنندگان همایش «لقاء الحسین» با ما مشارکت خواهند داشت.

معینی‌پور همچنین گفت: گفتار آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که به صورت پیامی برای همایش ارسال کرده‌اند، در برنامه قرائت خواهد شد. سخنرانی آیت‌الله میرباقری و حجت‌الاسلام پناهیان از دیگر بخش‌های برنامه است. سال گذشته، ۱۰ سخنرانی در همایش برگزار کردیم، اما امسال پیش نشست‌هایی قبل از همایش اصلی برگزار کردیم. این برنامه با حضور طلاب، دانشجویان، اساتید دانشگاهی و عموم مردم برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :