تاريخ : شنبه 1395/8/1 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54112
کتاب «انسان 250 ساله»، رمان می‌شود

کتاب «انسان 250 ساله»، رمان می‌شود

«تأکید ویژه‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر نگارش رمان و خواندن رمان و همچنین محدودیت تعداد رمان‌هایی که در حوزه دینی کار شده، ما را بر آن داشت که کتاب «انسان 250 ساله» ایشان را به رمان تبدیل کنیم.»

بنا به فرموده مقام معظم رهبری، زندگیائمه(ع)در طول ۲۵۰ سال، علی رغم تفاوت ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است.

این بیان مقام معظم رهبری، زمینه ساز نگارش کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» شده است. مطالب کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس رهبر معظم انقلاب از پیش از انقلاب تا سال ۱۳۸۹ است.

این کتاب ۳۷۶ صفحه‌ای، به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانهائمهاست. سراسر زندگانی سیاسی پیشوایان معصوم از هجرتپیامبر(ص)تا غیبتامام زمان(عج)را می‌توان به عنوان یک رسالت تاریخی و دینی در نظر گرفت که هرکدام گوشه‌ای از این نقش را ایفا و قطعه‌ای از پازل را تکمیل کرده‌اند. به عبارت دیگر از آنجا که آن بزرگواران همه دنبال تحقق یک هدف بوده‌اند و هر کدام رسالت نفر قبلی را ادامه داده، گویا مشی سیاسی اجتماعیِ همه‌ی این دوران، توسط یک نفر که دویست و پنجاه سال عمر کرده، اداره شده و رقم خورده است.

انتقال اندیشه با رمان

رهبر معظم انقلاب در جمع نویسندگان تأکید کردند: «امروزه کتاب‌های مختصر و کوچک، خوانندگان حرفه‌ای را اغنا نمی‌کند. باید یک رمان مثلاً چهارصد پانصد صفحه‌ای باشد که خواننده اغنا شود. رمان ابزار خوبی است که تنها برای سرگرمی نیست و انتقال اندیشه‌ها توسط رمان صورت می‌گیرد.» (برگرفته از کتاب "کتاب و کتابخوانی در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری")

تبدیل کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به رمان

جواد هاشمی؛ مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی در این زمینه گفت: «تأکید ویژه‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر نگارش رمان و خواندن رمان و همچنین محدودیت تعداد رمان‌هایی که در حوزه دینی کار شده، ما را بر آن داشت که در اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی برای اولین بار به این امر جامه عمل بپوشانیم و کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» ایشان را به رمان تبدیل کنیم.»

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه افزود: «مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی با همکاری مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تألیف این رمان اقدام کرده و قرارداد انجام کار منعقد شده است.»

نویسنده رمان

پیشنهاد اولیه تبدیل کتاب انسان ۲۵۰ ساله به رمان، اواخر سال ۹۴ از سوی آستان قدس رضوی به مرکز پژوهش‌های جوان داده شد و گروه ادب و هنر این مرکز، اقدام به محقق‌یابی برای این عنوان کرد. از میان ۵ گزینه در نهایت قرعه به مجید پورولی کلشتری رسید. محمدحسن شاهنگی با اشاره به این موضوع گفت: «مجید پورولی کلشتری از نویسندگان متعهد و فعال حوزه ادبیات داستانی است که تاکنون بیش از ۲۰ جلد رمان تالیف کرده است.

او تاکنون جوایز ارزشمندی همچون ‌جایزه‌ کتاب سال دفاع مقدس، جشنواره‌ی گام اول و جایزه‌ ادبی یوسف را از آن خود کرده است. رمان اقیانوس مشرق وی، برگزیده نهایی ششمین دوره انتخاب کتاب سال رضوی در بخش تألیف شد؛ این کتاب سال گذشته همزمان با دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) منتشر گردید.»

رونمایی تا پایان سال

شاهنگی درباره زمان اتمام نگارش رمان و رونمایی از آن گفت: «نگارش رمان تقریباً به نیمه رسیده و مطالعات پیشینی خوبی توسط نویسنده صورت گرفته است. امیدواریم چنانچه مشکلی خاصی پیش نیاید زمستان امسال از این اثر رونمایی شود».

گزارشگر: زینب رمضانی خلانلو

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :