تاريخ : یکشنبه 1395/7/18
کد خبر: 53823

کتاب «چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟» در ایستگاه هفتم نشر

کتاب «چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟» نوشته حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین از سوی دفتر نشر معارف به چاپ هفتم رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟»، بخشی از بنیادی‌ترین پرسش‌های فلسفه دین، کلام و دین شناسی تطبیقی را با نگاهی نو، اما در نهایت ایجاز و اختصار بازگو می‌کند.

در این کتاب، ابتدا راز دین‌گرایی بشر و میزان نفوذ آن در نهاد انسان و کارکردهای جهانی دین کاویده شده و نیم نگاهی به نقش دین در عصر حاضر نیز شده است. در بخش دوم به راز انحصار حقانیت در یک دین و نفی پلورالیسم دینی اشاره شده، سپس ملاکهای دین برتر مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم مقایسه فشرده‌ای بین یهودیت، مسیحیت، آیین زردشتی و اسلام برقرار شده و امتیازات اسلام بر دیگر ادیان تبیین شده است. پایان بخش این کتاب، بحثی درباره چرایی تشیع است. در این قسمت ابتدا معیارهای اسلام ناب و سنجه‌های حقانیت مذاهب درون اسلامی بررسی و سپس امتیازات تشیع، نمایان شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «اساسی‌ترین پرسش انسان درباره دین این است که دین چه فایده و لزومی دارد؟ چرا باید دیندار بود؟ رابطه دین و انسان چگونه رابطه‌ای است؟ آیا زندگی بدون دین امکان پذیر است و در این صورت، دینی زیستن بهتر است یا زندگی منهای دین؟ پس از روشن شدن چرایی و ضرورت دین این سؤال پدید می‌آید که آیا می‌توان به هر دینی پای بند بود؟ آیا همه ادیان با هم برابرند و گزینش هر دینی کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است؟ یا در میان ادیان موجود حق و باطل، نیک و بد یا خوب و خوب‌تر وجود دارد و به حکم خرد باید برترین را برگزید؟ در گام سوم، برای یک مسلمان یا کسی که به اسلام دعوت می‌شود این سؤال پدید می‌آید که آیا دین برتر همان اسلام است؟ کدامین دلیل پشتیبان این مدعاست و چگونه می‌توان آن را با سنجه‌های عقلی آزمود؟ در نهایت این سؤال خودنمایی می‌کند که در جهان اسلام نیز فرقه‌های مختلفی پدید آمده‌اند. آیا باید یکی از آنها را برگزید؟ اگر چنین است چگونه می‌توان فرقه حق و راستین را باز شناخت و به کدامین دلیل، آن مذهب حق، "تشیع" است؟ این‌ها پرسش‌هایی‌اند که مؤلف کتاب درصدد بر آمده برای آنها پاسخی ارائه دهد.

«چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟» در ۱۶۴ صفحه، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه، با قیمت ۷۰۰۰ تومان توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است. این نویسنده و پژوهشگر علوم اسلامی علاوه بر این کتاب، چندین جلد از مجموعه پرسشها و پاسخهای دانشجویی مانند «دین شناسی»، «راز آفرینش»، «دین، سیاست، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی»، «حکومت دینی» و «قرآن شناسی، دین پژوهی و حکومت دینی» را نگاشته است که به همت اداره پرسش و پاسخ معاونت آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و با همکاری دفتر نشر معارف روانه بازارکتاب شده است

برای تهیه کتابهای «چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع» دیگر محصولات دفتر نشر معارف می‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب اقدام کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :