تاريخ : یکشنبه 1395/7/18
کد خبر: 53821

کتاب مرجعیت دینی اهل بیت(ع) نزد مذاهب کلامی اهل سنت، منتشر شد

کتاب «مرجعیت دینی اهل بیت(ع) نزد مذاهب کلامی اهل سنت» اثر محمد معرفت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، معرفت دینی و آشنایی با معارف اسلام برای مسلمانان یک ضرورت است. مسلمانان این معرفت و علم را در عصرحضرت رسول(ص)از ایشان می‌آموختند. اما پس از آن حضرت، مرجع مسلمانان در فرا گرفتن احکام و شناسایی حلال و حرام در مسائل نوظهور که در مورد آنها نصی از پیامبر نرسیده، کیست؟

از مجموع آیات و روایات متعدد بر می‌آید که خواسته خداوند ورسول خدا(ص)آن بوده که مردم برای پیمودن صراط مستقیم و سلوک اخلاقی و معنوی با فروغ تاباناهل بیت(ع)پیش روند و آن حجت‌های الهی را الگو، پیشوا و مرجع خود قرار دهند، تا هم عملشان برمدار حق باشد و هم نزد خداوند متعال حجت داشته باشند. در واقع مجرا و مسیر زلال و مطمئن برای رسیدن به معرفت دینی و علم مفید و شناخت احکام خدا، حضرت علی(ع) و اولاد طاهرش هستند.

با ملاحظه منابع، آثار و اندیشه‌های متکلمان فرق اهل سنت و همچنین اسناد و دلائل عقلی و نقلی درمی‌یابیم که اهل تسنن نیز می‌بایست همانند اهل تشیع، مرجعیت دینیاهل بیت(ع)را می‌پذیرفتند، اما متأسفانه در مقام عمل با پیروی از سنت صحابه، دچار انحراف شده‌اند و مرجعیت دینی اهل بیت عصمت و طهارت را نپذیرفته‌اند.

این نوشتار دارای ۵ فصل شامل «مفاهیم و کلیات»، «مرجعیت دینی اهل بیت از نگاه اهل حدیث»، «مرجعیت دینی اهل بیت از نگاه معتزله»، «مرجعیت دینی اهل بیت از نگاه اشاعره» و «مرجعیت دینی اهل بیت از نگاه ماتریدیه» است.

در این فصول مفاهیمی از جمله اهل بیت، مرجعیت، مذاهب کلامی اهل سنت، اهل حدیث، معتزله، سیر تحول تاریخی هر یک از این مذاهب کلامی از جمله اشاعره،‌ماتریدیه، معتزله، سنت صحابه، نقد شبهات ابن تیمیه، اجماع و قیاس و عقل، منابع استنباط احکام و معارف دینی از نگاه‌های مختلف، سنت نبوی، اهل بیت، قرآن کریم و ... شرح شده است.

حجت‌الاسلام محمد معرفت در بخشی از پیشگفتار این اثر می‌نویسد: هدف اصلی در این کتاب، بیان دیدگاه مذاهب کلامی اهل سنت نسبت به مرجعیت دینی اهل بیت(ع) است و از جمله اهداف فرعی آن، بررسی مهم ترین منابع استنباط احکام و معارف دینی آنان، همچنین بیان دلائل مرجعیت دینی اهل بیت(ع)‌از منظر قرآن، روایات، عقل و تاریخ، تبیین جایگاه صحابه در مرجعیت دینی مذاهب کلامی اهل سنت است.

کتاب «مرجعیت دینی اهل بیت(ع) نزد مذاهب کلامی اهل سنت» در ۳۰۰۰ نسخه و بهای ۱۱۰۰۰ تومان توسط نشر پرهیزکار روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :