تاريخ : دوشنبه 1395/6/29 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 53560
بایسته های پژوهش درباره امام علی علیه السلام

بایسته های پژوهش درباره امام علی علیه السلام

در چهارمین جشنواره امام علی(ع) پژوهان در پژوهشگاه علوم انسانی آیت الله ری شهری، به عنوان امام علی پژوه برجسته تجلیل شد.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: برای پژوهش درباره شخصیت امام علی (ع) سه اقدام ضروری است؛ اول از همه پژوهشگر باید با ابعاد و عمق شخصیت ایشان آشنا شود چون بدون شناخت معرفت این بزرگوار پژوهش  وتحلیل در زمینه های مختلف شخصیت او ناقص خواهد بود.

رئیس موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث افزود: دومین کار، مراجعه به منابعی است که در طول تاریخ اسلام درباره امام علی (ع) نوشته شده چراکه یک پژوهشگر تا همه منابع را مطالعه نکند نمی تواند تحلیل جامعی از این امام بزرگوار ارائه دهد.

روزآمد کردن معارف علوی، چیزی که جوامع بشری امروز به آن سخت نیاز دارد سومین اقدامی است که برای پژوهش درباره ایشان ضروری است. تاسیس پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها نیز در این حوزه می تواند بسیار کارآمد باشد.

چهارمین جشنواره امام علی(ع) پژوهان صبح امروز، دوشنبه ۲۹ شهریوردر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اساتید و پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار شد.

آیت الله ری شهری، رئیس موسسه علمی - فرهنگی  دارالحدیث در این جشنواره اعلام کرد: کار جدیدی به نام «موسوعه حکمت نامه علوی» در دست اجرا داریم  که شامل همه سخنان امام علی (ع) به شکلی نوین و سهل الوصول است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: درباره منابعی که پژوهشگران باید به آن مراجعه کنند و آشنایی با ابعاد عمیق شخصیت امام علی (ع) در سال ۱۳۷۹ موسوعه امام علی (ع) تالیف شد، گردآوری این مجموعه ۸ سال طول کشید و مخاطبان در این منبع می‌توانند با ابعاد مختلف شخصیتی ایشان آشنا شوند.
در حدیثی آمده که علی‌شناس حقیقی و کامل، خدا و پیامبر اکرم (ص) است، بنابراین پژوهشگران برای شناخت حقیقی از این شخصیت بزرگ باید به سراغ خداوند و پیامبر بروند در غیراین‌صورت پژوهش آن‌ها کامل نخواهد بود. با همین نگاه بخش چهارم موسوعه امام علی (ع) به آیات و روایات از زبان قرآن، پیامبر، علی (ع) و اهل بیت (ع) بیان شده است. همچنین در این بخش هرآنچه قابل تصور باشد پیامبر (ص) درباره امام علی (ع) گفته است.

رئیس موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: منابعی که یک پژوهشگر برای مراجعه به آن احتیاج دارد به همراه عصاره آنچه در همه منابع معتبر آمده در موسوعه امام علی (ع) خلاصه شده بنابراین برای روزآمدسازی آن، بخش عمده ای از کار انجام شده است. البته کار جدیدی هم به نام «موسوعه حکمت نامه علوی» در دست اجرا داریم که شامل همه سخنان امام علی (ع) به شکلی نوین و سهل الوصول است. در این اثر که مدتی است کار آن آغاز شده و حکمت های اخلاقی، معرفتی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی که از ایشان نقل شده و در آن خواهد بود.

موسوعه حکمت‌نامه علوی در کنار موسوعه قبلی می‌تواند زمینه‌ساز روزآمدی معارف علوی برای جهانیان باشد.

آیت الله محمد محمدی ری شهری، در این همایش با موضوع «بایسته های پژوهش درباره امام علی(ع)» به سخنرانی پرداخت و به اقدامات درالحدیث در گذشته و برنامه های آینده این موسسه اشاره کرد.

در این همایش از آیت الله ری شهری، به عنوان امام علی پژوه برجسته تجلیل و از مجموعه مقالات همایش حکومت علوی رونمایی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :