تاريخ : پنج شنبه 1395/5/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 52676
دانشنامه حدیثی سبک زندگی تدوین می شود

دانشنامه حدیثی سبک زندگی تدوین می شود

رئیس موسسه سبک زندگی آل یاسین از ایجاد پژوهشکده «سبک زندگی اسلامی» به عنوان معدود پژوهشکده‌های حوزوی و تدوین دانشنامه حدیثی سبک زندگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فعالی، رئیس موسسه سبک زندگی آل یاسین، امروز هفتم مردادماه در نشستی خبری با اشاره به پیشینه طرح بحثسبک زندگیاسلامی و سابقه بیش از یک قرن آن گفت: این دانش، دانشی جدید و میان‌رشته‌ای است و غرب نیز از ۶۰ سال قبل به خصوص تلاش کرده تا سبک زندگی خود را در دنیا نفوذ دهد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از چهار سال پیش این بحث را در مطرح کردند و در این چهارسال نیز همواره بر آن تاکید داشتند، اظهار کرد:
این مسئله در چند سند از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش و مورد عنایت بوده است.
لزوم تلاش بیشتر
وی در پاسخ به این سؤال ایکنا که حوزه علمیه چقدر این مسئله را جدی تلقی کرده و در مباحث آموزشی و پژوهی خود گنجانده است، گفت:
البته نباید توقع داشت که بلافاصله این مسئله وارد سیستم آموزشی و پژوهشی شود، ولی حوزه وارد این مقوله به خصوص در برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و ... شده ولی معتقدم این مقدار کم است.
فعالی بیان کرد: دنیای غرب برای نهادینه‌کردن فرهنگ غربی به وسیله رسانه‌ها عمدتا در چند بخش از جمله بازسازی ذائقه و سلیقه‌ها، ورزش به خصوص ورزش قهرمانی و تولید درآمد، بازسازی در مد و مدگرایی و مانکنیسم و تغییر در خلقت فعالیت زیادی کرده است و ما هم وظیفه داریم برخوردی منطقی و مستدل با الگوهای سبک زندگی داشته باشیم و در این راه، شناخت الگوهای دقیق اسلامی و ارایه آن به شیوه‌های جدید و هنری، توسعه فرهنگ اسلامی و مدیریت تغییرات فرهنگی لازم است زیرا هم اکنون در کشور ما تغییرات بنیادی زیزبنایی به نحوی خزنده در حال وقوع است و باید با تغییرات منفی برخورد شود.
ایجاد پژوهشکده سبک زندگی اسلامی
رئیس موسسه آل یاسین در بخش دوم سخنانش به تشریح فعالیت‌های این موسسه پرداخت و  تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌های اخیر ما دریافت مجوز برای ایجاد پژوهشکده سبک زندگی اسلامی به عنوان یکی از معدود پژوهشکده‌های حوزه علمیه است.
وی اظهار کرد: اخذ مجوز  از شورای عالی حوزه انجام و شورا با این مسئله موافقت کرده و خردادماه به ما ابلاغ شد و کارهای مقدماتی نیز انجام شده و پاییز امسال این پژوهشکده افتتاح خواهد شد و مطالعات راهبدی، مواجهه عقلانی با سبک زندگی غربی، گسترش مطالعات سبک زندگی اسلامی، تثبیت مرجعیت علمی حوزه و ارایه پاسخ از سوی حوزه به ندای رهبری مهمترین اهداف آن است.
فعالی ادامه داد: موسسه آل یاسین از سال ۹۲ تاسیس شده و دارای بخش‌هایی از جمله پژوهش، آموزش، سایت، گروه‌های علمی و .. است که در بخش پژوهش در این سه سال بیش از ۶۰ اثر که عمدتا کتاب است تولید شده و بناداریم تا پایان امسال ۱۰۰ اثر دیگر نیر بر آن بیفزاییم.
وی عنوان کرد: این آثار در ۵ سطح بنیادی و نظری، کاربردی، مهارتی، عمومی و کودک تولید می‌شود و با رویکرد دینی است و منابع آن نیز شامل، سیره، قرآن، روایت و ادعیه است و به شدت هم از کلی‌گویی پرهیز می‌کنیم و مطالب به صورت فرموله و کاربردی براساس نیازهای واقعی جامعه و براساس موضوعات رصدشده از سخنان رهبر معظم انقلاب در ۳۰ محور ارایه می‌شود.
۳۰۰ کارگاه
رئیس موسسه آل‌یاسین برپایی کارگاه در زمینه سبک زندگی اسلامی را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و بیان کرد: بالغ بر ۳۰۰ کارگاه با هدف تولید و توسعه فکر دینی در سراسر کشور توسط این موسسه و با استفاده از محققان و متخصصان تربیت شده برگزار شده است.
فعالی عنوان کرد: تشکیل ده گروه علمی از جمله در زمینه فرهنگ ازدواج، فرزندپروری، اوقات فراغت و  ... و اجرای چندین کلان پروژه از جمه برنامه ها و فعالیت های این موسسه محسوب می شوند.
دانشنامه «حدیثی سبک زندگی اسلامی»
وی افزود: در این راستا دو دانشنامه «اصطلاحات سبک زندگی اسلامی» و دانشنامه«حدیثی سبک زندگی اسلامی» در حال تولید است همچنین در عرصه بین‌المللی با ۷۰ سبک پژوه در زمینه سبک زندگی ارتباط برقرار کرده‌ایم و تبادل علمی و استاد با چند دانشگاه غربی نیز در دستور کار قرار دارد.
استاد و نویسنده حوزه علمیه تصریح کرد: ایجاد دانشگاه مجازی سبک زندگی اسلامی با همکاری چند دانشگاه معتبر غربی، داخلی و حوزه علمیه ایجاد خواهد شد و تهیه بانک جامع اطلاعات سبک زندگی اسلامی نیز از جمله فعالیت‌های ما است که تا پایان سال آماده‌سازی می‌شود.
وی افزود: تولید نشریه پایش سبک زندگی که به شماره ۱۳ رسیده، مجله پژوهشنامه سبک زندگی و اخذ مجوز علمی پژوهشی، مجله طعم زندگی و ترجمه مقالات انگلیسی در این باره از دیگر فعالیت‌های این موسسه است.
برپایی ۱۴ نشست علمی
موی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی گفت: یک دوره پذیرش طلبه از دو سال قبل آغاز شد و ۲۰ طلبه متخصص در زمینه سبک زندگی را در این دو سال تربیت کرده‌ایم و در حال پایان‌نامه نوشتن هستند و می‌توانند مبلغ سبک زندگی اسلامی در برپایی کارگاه‌ها و نشست‌ها باشند البته موسسه در این مدت ۱۴ نشست علمی وزین در موضوعات مختلف برپا کرده است.
فعالی از ایجاد سایت موسسه خبر داد و تصریح کرد: در این سایت ده هزار مقاله در ۱۴ مقوله بارگذاری شده و در حال طراحی سایت و پرتال علمی موسسه نیز هستیم همچنین کتابخانه موسسه دارای بیش از ۵ هزار کتاب نگهداری می‌شود و ۷۰ نرم افزار در اختیار علاقه‌مندان است.
برپایی ۱۰۰۰ کارگاه
وی با اشاره به فعالیت‌های قرهنگی هنری گفت: تولید مستند، فیلم کوتاه و ...، برگزاری کارگاه با حضور ۳۵ محقق موسسه از جمله این فعالیت هاست و ماهانه صد کارگاه در کشور داریم و امسال بالغ بر هزار کارگاه علمی برگزار خواهیم کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :