تاريخ : دوشنبه 1395/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 52657
نماز و مسجد رمز رهایی از دامهای اجتماعی

نماز و مسجد رمز رهایی از دامهای اجتماعی

معاون فرهنگی و هنری مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه نماز و مسجد رمز رهایی جوانان از دامهای اجتماعی است گفت: متاسفانه آنگونه که شایسته و سزاوار است و انتظار می رود به نماز بها داده نشده است

محمد تقی سبحانی نیا؛ معاون فرهنگی و هنری مؤسسه دارالحدیث قم، در  گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم گفت:
بر اساس آموزه های  قرآنی و حدیث،نمازبالاترین جایگاه را در عبادات به خود اختصاص داده و عمود خیمه دین خوانده شده است.

وی افزود:  تعبیر عمود دین بودن در حدیث نبوی رسا ترین تعبیری است که نقش نماز را در دینداری فرد مسلمان بیان کرده دینداری را به نماز گره می زند و این یعنی بدون نماز دینداری تحقق نخواهد یافت؛ همانگونه که بدون وضو نماز تحقق نمی یابد(لاصلاة الا بطهور).

حجت الاسلام سبحانی نیا ادامه داد:
قرآن کریم لازمه دینداری هر مسلمان را اطاعت و بندگی خدا و دوری از هر عمل زشت و ناروا دانسته است، حقیقتی که خدای متعال تحقق آن را به نماز پیوند زده و می فرماید همانا نماز، انسان را از ارتکاب فساد و فحشا نهی می کند.

معاون فرهنگی وهنری مؤسسه دارالحدیث قم اظهار داشت:
نماز گزار واقعی کسی است که از فساد و فحشا دور است و از میزان پرهیز از زشتی ها و پلشتی ها میتوان به میزان تأثیرگذاری و قبولی نماز مؤمنان پی برد.

وی با اظهار تاسف از به عدم توجه به جایگاه نماز در جامعه خاطر نشان ساخت: در نظام جمهوری اسلامی آنگونه که شایسته و سزاوار بود و انتظار می رفت به نماز بها داده نشده است و برای دریافت این واقعیت کافی است یک سفر به دور ایران داشته ونسبت به این موضوع تحقیق کنیم.

حجت الاسلام سبحانی نیا عنوان کرد: هر چند اقدامات فراوان در جهت ساخت، تعمیر مساجد و ترویج نماز از سوی نهادهایی چون اوقاف و امور خیریه ، سازمان اقامه نماز، جهاد مسجد سازی ، شهرداری ها و برخی مراکز انجام می شود لکن فقدان برنامه ای منسجم و نظام مند و نیز برخوردار از یک زمانبندی مناسب و بالاخره کنار کشیدن دولت از این امر منجر به نابسامانی های متعدد و کاستی های فراوان در امر نماز شده است.

معاون فرهنگی وهنری مؤسسه دارالحدیث قم یاد آور شد: عملکرد برخی کشورهای اسلامی در خصوص توجه به مسجد و به دنبال آن برنامه ریزی برای  ترویج نماز بسیار موفقیت آمیزتر بوده و ما باید اقدامات خوب کشورهای اسلامی را شناسایی و از آنها الگو بگیریم.

وی ابراز داشت: ما برای تقویت دینداری افراد جامعه از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان راهی جز آشنا کردن آنان با مساجد نداریم و لازمه دستیابی به  این خواسته در دسترس بودن مسجد و حضور روحانی و متولیان کاردان در مسجد است.

حجت الاسلام سبحانی نیا افزود: هم اکنون در کشور در این دو حوزه با کمبود بسیار مواجهیم چرا که بسیاری از محله ها و خیابانها فاقد مسجدند و چه بسیار مساجدی که فاقد متولی و امام جماعتند و یا از متولیان توانمند و کاردان برخوردار نیستند.

معاون فرهنگی  و هنری  مؤسسه دارالحدیث قم ادامه داد:  اگر دولت در این بخش برنامه ریزی و هزینه کند و جامعه ما را به سطح مطلوبی در دو عرصه تعداد مساجد و توانمندی متولیان آن برساند درصد بالایی از آمار بزهکاری های متنوع و مختلف را در تمام عرصه های اجتماعی، اداری و سازمانی، خانواده و ... را خواهد کاست و صرفه جویی اقتصادی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

وی احیاء انسان  وانسانیت در جامعه را مهمتر از صرفه جویی اقتصادی  دانست وگفت:  دشمن در تلاش است تا پایه های مهم انقلاب اسلامی ما را با ترویج چهار رفتار نا مبارک متزلزل سازد.

حجت الاسلام سبحانی نیا خاطر نشان ساخت: بی نمازی،  فساد اداری(پارتی، رانت، فرار از قانون)، فساد اخلاقی(بی حجابی، شرابخواری، بی حیایی، غنا، خوشگذرانی)، حرام خواری (اختلاس، رشوه، حق حساب و زیرمیزی) چهار  رفتار نامبارک است که جامعه اسلامی را تهدید  می کند.

معاون فرهنگی  و هنری  مؤسسه دارالحدیث قم اذعان کرد: یکی از مهمترین راه های رهایی از افتادن در دام دشمن،  مسجد است، مساجد زیبا، ساده، پاکیزه و در دسترس، به همراه روحانی ومتولی توانمند و کاردان، بچه ها را از کودکی با مسجد آشنا و همراه می سازد و در نتیجه در بزرگسالی میوه شیرینش برای جامعه ، کشور و دولت چیده خواهد شد.

سبحانی نیا  با اشاره به آیه« إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسي‏ أُولئِکَ أَنْ يَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ»گفت:
قرآن کریم آباد کنندگان مساجد را هدایت شدگان دانسته و شاید یکی از مطالب قابل استفاده از این آیه شریفه این باشد که اگر جامعه ای بخواهد افراد هدایت شده تربیت کند باید ابتدا خودش از هدایت شدگان باشد و بی شک حکومتی که در معرض آماج حملات فرهنگی دشمنان قرار دارد باید راه درست را بیابد و آن را با شتاب بپیماید تا از هدایت شده گان باشد و در نتیجه بتواند جامعه وشهروندان خود را نیز  هدایت نماید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :