مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : داستان هایی از زندگانی علی(ع)
پديدآورنده : رضا بابایی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1392
تعداد صفحه : 76
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

داستان هایی از زندگانی علی(ع)

در این اثر، ماجراهایی از زندگانی امام اوّل شیعیان بازنویسی شده.

در این اثر، ماجراهایی از زندگانی امام اوّل شیعیان بازنویسی شده که در آنها مسائل و مضامینی چون: عدالت، حقوق اجتماعی، ظلم ستیزی و حکومت علوی مطرح شده است.

مقدمه

«داستان هایی از زندگانی علی علیه السلام» عشق بازي با بخشي از تاريخ ديني ماست كه هميشه آرزوي تكرار آن را داريم. اين داستان هاي كوتاه، بلنداي فكر و عمل مردي را در قاب خاطره ‍ ها مي نشاند كه از صبح ازل تا شام ابد، گمشدۀ انسان است. علي علیه السلام، سيرت و سيره اي را از خود به يادگار گذاشت كه كار را بر حاكمان دشوار كرده است و بر محكومان آسان. او ظلم را رسوا كرد، عدالت را بركشيد، اخلاق را قدر بخشيد و بر صدر نشاند، شانه هاي لرزان را در هنگامۀ اشك و آه، به عرش عزت رساند و مهرباني را از كعبه تا كوفه بر دوش كشيد. جنگ، او را از علي بودن، تهي نكرد، و صلح تاب و تپش را از او نگرفت.

ما او را از جان دوست تر داريم؛ نه چون داماد پيغمبرمان بود و سردار اسلام بود و همسر كوثر و پدر پيشوايانمان؛ او همۀ اينها بود و افزون بر اين، علي بود. علي، نامي است كه بيش از همۀ نام ها بر سر زبان ها است و بيش از هر نام ديگري مدح و ثنا مي شود؛ اما دريغا و دردا كه «نام فروردين نيارد گل به باغ/ خانه كي روشن كند نام چراغ؟» ما بيش از اسم او، به رسم و سيرۀ جان بخش او محتاجيم. مظلوميت علي علیه السلام، فقط در حيله هاي عمرو عاص و قساوت ابن ملجم و جنگ افروزي هاي معاويه نبود؛ مظلوميت علي علیه السلام، آنجاست كه مردمي نام او را تقديس كنند،  اما مرام او را ندانند يا نخواهند.

داستان هاي اين دفتر، مي كوشد اندكي از مرام گهرافشان علي علیه السلام را به نمايش گذارد. اين داستان ها هسته اي دارند و پوسته اي. هستۀ آنها از انبان تاريخ است و پوستۀ داستاني شان، اقتضاي داستان گويي و حكايت گري.