مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1389
تعداد جلد : 2
قطع : وزیری
زبان : فارسی و عربی
جستجو در Lib.ir

مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی

در این کتاب 29 رساله گرد آمده است.

کتاب الکافی به جهت جایگاه ویژه اش تاکنون ده ها شرح و حاشیه بر آن نگاشته اند. افزون بر این شروح و حاشیه ها، بسیاری از فقها، فلاسفه و دیگر عالمان به فراخور علاقه و تخصص خود یا در پاسخ به درخواست کسی، یک روایت از الکافی را شرح کرده اند یا پرده از ابهام یا کج فهمی نسبت به فقراتی از این روایات برداشته اند. این تک نگاری ها، حاوی دقایق و نکات پر فائده ای است.

در این دو جلد، ۲۹ رساله گرد آمده است که عناوین برخی رساله ها عبارت اند از: فتح الباب لمغلقات هذا الکتاب، مطیع بن محمود (ق ۱۱)؛ رسالة حول فقرة من مناظرة الرضا(ع) مع الزندیق، گویا از: میر باقر بن محمّد حسینی (تألیف ۱۱۱۳ ق)؛ شرح حدیث بیضه، رضی الدین محمّد بن حسین خوانساری (م ۱۱۱۳ ق)؛ شرح مناظرة الإمام الصادق(ع) مع الزندیق، محمّد بن عبد اللّٰه بن علی بحرانی (زنده در ۱۱۷۳ ق)؛ شرح حدیث حدوث الأسماء، احمد بن زین الدین احسایی (م ۱۲۴۱ ق)؛ کشف الکنوز فی الاستکشاف عن الرموز، نصیر الدین محمّد لاهیجی (حدود ۱۲۷۰ ق)؛ و ... .

این کتاب با همکاری گروه احیا و تصحیح متون به انجام رسیده است.

مقدمه

...

رساله هايى در شرح احاديث كافى

جايگاه بلند كتاب الكافي در ميان دانشمندان شيعه، باعث شده است همواره اين اثر سترگ مورد توجه، شرح، ترجمه و حاشيه قرار گيرد. در اين آثار به طور معمول مؤلف قصد داشته است همه كتاب و يا لااقل بخش عمده اى از آن را شرح كرده يا حاشيه بنگارد. اگر چه ممكن است موفق به انجام كار نشده باشد و يا دست نوشته آن به دست ما نرسيده باشد، اما برخى علما يك يا چند روايتِ مشخص از احاديث اين كتاب را شرح كرده اند. اين احاديث، از جهاتى داراى نكاتِ مبهمى لااقل از ديد شارح بوده است. اين رساله ها شامل نكات فقه الحديثى، كلامى، عرفانى، فقهى و گاهى مباحث رجالى است. بر آن شديم تا اين رساله ها را در مجموعه اى گرد آوريم. عناوينى كه در فهرست آغازين كتاب آمده است براى اولين بار تحقيق و تصحيح شده و چند عنوان هم قبلاً به صورت پراكنده چاپ شده بود كه آنها را نيز آورده ايم. ترتيب رساله ها، براساس چينش روايات مورد شرح قرار گرفته در الكافي است.

رساله هايى كه در اين مجموعه نمى آيد

رساله هاى متعدد ديگرى ـ غير از آنچه در اين مجموعه تقديم دوست داران مى شود ـ در اطراف احاديث كافىِ شريف سمت نگارش يافته اند ولى به علت هاى مختلف تاكنون موفق به تصحيح، تحقيق و تقديم آنها نشديم. برخى از اين دلايل عبارت است از:

الف. مهم ترين و رايج ترين علت كندى سير تصحيح در كشور ما، سخت و صعب بودن مراحل تهيه تصوير دست نوشته ها از كتابخانه هاى دارنده آنهاست. معمول كسانى كه با مباحث نسخه پژوهى سرو كار دارند خاطره هاى زيادى از سفر به كتابخانه هاى ممالك ديگر دارند و يا مثل بنده شنيده اند كه چگونه افراد ظرف چند ساعت و يا چند روز، موفق به تهيه تصوير نسخه هاى خطى مورد علاقه خود شده اند. مجلدات فهرست هاى عكسى منتشر شده در كشور، كه حاوى فهرست نامه بسيارى از تصاوير نسخه هاى خارج از كشور است، دليل اين مدعاست.

سوگمندانه هنوز در ميهن اسلامى ما به عنوان سرزمين علم و فرهنگ، دسترسى به تصاوير نسخه هاى خطى به دشوارى و سختى حاصل مى شود و چه بسيار كه اصلاً ممكن نمى شود.

حقير براى تهيه تصوير چند نسخه با يك كتابخانه فخيمه كه از سرمايه اين كشور فراهم آمده و اداره مى شود، نزديك به يك سال نامه نگارى و تماس داشتم و عاقبت مراد حاصل نشد و دوستان از اين خاطره هاى شيرين! بسيار دارند.

تعداد زيادى از رساله هايى كه موفق به تصحيح آن نشديم، سوگنامه اى چنين دارند.

ب. اندارس و فرسودگى زياد و بد خط بودن برخى نسخه ها باعث ناخوانا بودن و افتادگى مكرر متن مى شد.

ج. افتادگى آغاز و انجام رساله ها و ناچيز بودن حجم باقى مانده علت ديگر صرف نظر كردن از برخى عناوين شد.

د. برخى رساله ها كه در فهرست نامه هاى نسخه هاى خطى معرفى شده اند تنها يك يا چند برگ است كه با توجه به طولانى بودن مراحل تهيه تصوير از پيگرى آنها، صرف نظر كرديم.

ه . برخى رساله ها نيز بعد از تكميل مجموعه شناسايى شد كه ديگر فرصتى براى كار نماند.

فهرستى از رساله ها و دست نوشته هاى چاپ نشده دانشمندان اسلامى در شرح و توضيح روايات مشكل و دشوار الكافي در اين مقدمه ذكر مى كنيم. اين فهرست، هم گوياى اهتمام و توجه به الكافي است و هم ارتباط زيادى با موضوع اين مجلدات دارد. اميد است سودمند واقع شود.