مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
پديدآورنده : عزیز الله عطاردی
پديدآورنده : علیرضا هزار
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382
تعداد صفحه : 311
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

مسند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

در این کتاب با جستجوی وسیع و استفاده از امکانات رایانه ای، حدود ۱۲۰ روایت از طریق عبدالعظیم(ع) نقل شده است.

در این کتاب با جستجوی وسیع و استفاده از امکانات رایانه ای، حدود ۱۲۰ روایت از طریق عبدالعظیم(ع) نقل شده است. ترجمه فارسی این روایات هم آمده است. هم چنین در مقدمه کتاب سه بحث کلی درباره مسند و مسندنویسی، زندگی نامه حضرت عبدالعظیم(ع) و مشایخ و راویان آن حضرت آمده است.

مؤلفان کوشیده اند حتی الامکان روایات را از مصادر اصلی حدیث نقل کنند و برای تسهیل استفاده از مطالب کتاب، فهرست آیات، روایات، اعلام، مصادر، موضوعات کلی احادیث نیز برای کتاب فراهم آمده است.

نكاتى درباره كتاب حاضر: (از مقدمه کتاب)

مسند عبدالعظيم حسنى عليه السلام كه هم اكنون پيش روى شماست، حاوى ۱۲۰ حديث است كه ترجمه فارسى هر روايت هم در مقابل آن آمده است. در پاره اى موارد چند روايت، مشابه هم بودند ولى به علت اختلاف در سند، دو روايت جدا تلقى و شماره گذارى شدند.

روايتِ بلند مناجات موسى با خداوند هم كه در بحارالأنوار تقطيع شده بود، از آنجا كه اختلافاتى در متن آن ديده مى شد، جداگانه آورده شدند.

در آخرين روزهاىِ انجام اين مسند، به كتابى تازه متولد شده دست يافتيم كه در بيروت منتشر شده بود. اين كتاب «المعتمد الشريف شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده» نام داشت.

با آنكه اين اثر به شكل مستقل درباره مسند عبدالعظيم عليه السلام نبوده و به شرح زندگانى وى هم پرداخته است ولى در آنجا كه به احاديث رسيده از حضرت عبدالعظيم عليه السلام مى پردازد، بسيار نيكو روايات ايشان را جمع آورى و تبويب مى كند، ولى از آن روى كه روايات تقطيع شده را غالبا، مستقل و جدا مى انگارد تعداد روايات كتابش زياد شده است.[۱]

در كتاب حاضر تلاش رفته است تا روايات رسيده از حضرت عبدالعظيم عليه السلام را از مصادر اوليه نقل كنيم.

در پايان كتاب چندين فهرست فنى قرار گرفته است. از جمله آنها فهرست، موضوعى كتاب است كه بدين وسيله خواننده را در يافتن موضوعات خاص و گزيده اى، كمك خواهد كرد.

واللّه ولي التوفيق


[۱]الشريف المعتمد شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده؛ عبدالزهراء عثمان محمد؛ بيروت دارالهادى، ۱۴۲۲ه .