تاريخ : شنبه 1395/3/29
کد خبر: 51850

درخشش فضایل و مناقب ام‌المومنین بر تارک کتاب

کتاب «حامیة‌الرسول؛ فضایل و مناقب ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری (س)» اثر حسین تهرانی از سوی انتشارات طوبای محبت راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «حامیة‌الرسول؛ فضایل و مناقب ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری (س)» به قلم حسین تهرانی در قالب ۵۳ ویژگی و یک بخش با عنوان «خاتمه» به همت انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.


در بخشی از پیشگفتار این اثر به قلم نویسنده آن می‌خوانیم: «در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، کمتر بانویی در جامعه زنان همچون حضرت خدیحه (س) همسر بزرگوار رسول خدا (ص) درخشیده است. بهره‌مندی از صفات عالی انسانی و رفتار برخاسته از بینش متعالی او چنان شخصیتی از وی ساخته که تا سال‌ها پس از رحلت جانسوزش، هرگاه پیامبر اکرم (ص) نام او را می‌شنید، اشک بر گونه‌های مبارکش جاری می‌گشت و از او به بزرگی یاد می‌نمود.»

وی در ادامه نوشته است: «در این نوشتار برآنیم که به بررسی شخصیت آن بانوی بافضیلت بپردازیم که ویژگی‌های وی همانند ایمان و اعتقاد راسخ، نجابت و پاکدامنی، حق‌جویی و حق‌پذیری، ایثار و فداکاری، حسن رفتار با همسر، راستی و درستی و مقاومت و صبوری، از او شخصیت ممتازی ساخته است که وی را به‌عنوان یکی از بهترین الگوهای کمال و جمال انسانی برای همه مسلمانان به‌ویژه بانوان حق‌طلب مطرح می‌سازد؛ ویژگی‌های والایی که سبب شرافت مقام و کسب امتیازات منحصر به فردی برای آن بانو گردید.»

در صفحه ۳۰ کتاب «نجابت و پاکدامنی حضرت خدیجه (س)» به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بارز آن بانوی مکرم معرفی شده که درباره آن می‌خوانیم: «از برجسته‌ترین ویژگی‌های حضرت خدیجه (س) آن است که به جهت نجابت، پاک‌منشی و پاکدامنی‌اش، در عنفوان جوانی و از سوی قریش ملقب به «طاهره» شد. این لقب در عصر جاهلیت به آن حضرت داده شد؛ پس اهمیت بالایی دارد. در آن زمان، وجود زن پاکدامن بسیار کم بود و تعداد زیادی از زنان، به انحراف‌های عصر جاهلی آلوده بودند! اما حضرت خدیجه (س)، در چنین محیطی و به خاطر قداست، پاکی و شدت عفافی که در همه ابعاد داشت،‌ به‌عنوان «طاهره» خوانده می‌شد.»

«حضرت خدیجه (س)، مهتر بانوان عالم» از دیگر ویژگی‌هایی است که در این کتاب برای همسر فداکار پیامبر (ص) ذکر شده که در این‌باره در صفحه ۱۱۶ کتاب به نقل از آیت‌الله سید رضا صدر آمده است: «در تاریخ بشریت، زنانی چند به مقام والای انسانیت رسیده‌اند. و برترین زنان شده‌اند و حضرت خدیجه (س)، سومین آنان بوده است. نخستین آنان، حضرت آسیه (س)، همسر نواندیش و عدالت‌خواه فرعون مصر بود که حضرت موسای کلیم (ع) را برای نجات و سعادت بشر نگه‌داری کرد و به حمایت دلیرانه از او برخاست. دومین آنان، حضرت مریم (س) بود که حضرت عیسای مسیح را همراه آیین صلح و بهروزی، به جهان خشن و تندخوی روزگار تقدیم داشت.

سومین آنان، بانوی خردمند و پرواپیشه «حجاز» حضرت خدیجه (س) که یار و پشتیبان پراعتبار حضرت محمد (ص) و شریک دغدغه‌های او بود. چهارمین آنان، حضرت فاطمه (س)، دخت سرفراز همین مادر پرشکوه و با معنویت بود که سالار زنان عصرها و نسل‌ها لقب گرفت. هر یک از این چهار بانوی نامدار، حقی بزرگ بر فرهنگ و تمدن و رشد بشریت دارند؛ زیرا در استواری راه سعادت و کمال و اوج بشر شرکت نموده و نقشی سرنوشت‌ساز داشته‌اند.»

چاپ نخست کتاب «حامیة‌الرسول؛ فضایل و مناقب ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری (س)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در ۳۰۴ صفحه، به بهای ۱۱ هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت راهی بازار نشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :