عنوان مجله : علوم و معارف قرآن و حدیث
سردبير : علی اکبر خدامیان
مدير مسئول : فرهاد عباسی
صاحب امتياز : مرکز تخصصی حدیث
ويراستار : محمد قربانی
هیئت تحریریه : حجج اسلام :عباس محمودی، علی توحیدی نژاد ، مصطفی رحیمی، محمّد قربانی ، محسن کرمی
پست الکترونیک : momqh@chmail.ir
آدرس اینترنتی : http://www.ahadithona.ir
امتیاز : علمی اطلاع رسانی

علوم و معارف قرآن و حدیث

انتشار مجله علمی اطلاع­ رسانی «علوم و معارف قرآن و حدیث» تلاشی در راستای ارتقای پژوهش و ترویج معارف اسلامی در زمینه قرآن و حدیث است و زمینه‌سازی برای تحقق آرمان‌های پژوهشی در مرکز تخصصی حدیث حوزه علمیه را دنبال می‌کند.

معارف نهفته در ظاهر و باطن آیات و روایات، دُرهای ناب و نایابی هستند که اگر پرتو نور آن، دست نوازش بر عقل تشنه‌کام بکشد، شکوفایی و کمالِ آن را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، تنها راه نجات انسان و تجلی انسانیت ربانیِ او در صحنۀ اختبار و آزمون دنیوی، در آویختن بر ریسمان امن و محکم قرآن کریم و روایات حکیم است.

در نگاهی دیگر اما دقت­ها و ظرافت­های حیرت‌افزای این نصوص و متون‌، فاصلۀ صد­ها سالۀ انسان مؤمن معاصر از عصر نزول و صدور، بروز موانع و آسیب­های دسترسی و یا فهم، فقدان قرینه‌ها و زمینه‌ها، گرفتاری اندیشه و صاحبش در بندِ پیش‌فرض­ها‌، لجاجت­ها، تعصب­ها و... و دیگر اموری از این دست، بهره‌مندی خالص از زلال معارف را دست‌خوش نگرانی‌هایی کرده است که دانش‌هایی در پیرامون این معارف، زدودن این غبارها و حجاب‌ها و نیز شفاف‌سازی مرواریدهای معارفی را بر عهده و گُرده گرفته‌اند. بدین روی، تنها از گذر علوم و دانش‌های قرآن و حدیث است که می‌توان بر ساحل بی‌کرانِ بحار معارف قرآن و حدیث دست یافت و از نور تابان و آفتاب درخشانِ آن بهره برد.

رسالتِ تأسیس، تعمیق و توسعۀ روش­مند این دانش­ها را عالمان و اندیشمندان حوزه­های علمی شیعه در طول تاریخ به پیروی و نیابت از رسول مکرم صلی­ الله ­علیه ­و آله و امامان معصوم علیهم­ السلام‌، به حق و به جدّ ادامه داده و بر داشته‌ها و مانده­ های ذی‌قیمت آن بزرگان، با یافته­ های خود غنای بیشتری بخشیدند.

حال که نیاز­های انسان امروزین، او را با پرسش‌ها، تمناها و ابهام­ های افزون و نوتری در تمام عرصه ­ها روبه‌رو ساخته، استمرارِ رسالت حوزه متناسب با ظرفیت­ ها و نیازها، مطالبه ­گرِ تربیت فضلایی آراسته به محسناتی از مهارت‌های پژوهشی و ترویجی است. کم نیستند طلاب جوان، فاضل، ذو فن و آشنا با مطالبات به‌روزِ جامعه که حمایت و تقویت آنان، میدان ­های جدیدی را هم در پیش‌روی آنان و هم در جامعۀ علمی، پژوهشی و ترویجی حوزه می‌گشاید.

مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم، این منش و روش را باور داشته و سرمایه‌های انسانیِ پر‌مایۀ حوزه و این مرکز آموزشی ـ پژوهشی را قدر دانسته و دریافته که با اعتبار و اعتماد بر اخلاص، دانش، نشاط و طراوت جوانیِ طلاب بر زانو‌ نشسته در محضر اساتید بزرگوار حوزه و هدایت آنان و گشودن عرصه ­های تدوین و ترویج برای آنان، شاهد ظهور و بالندگی نسلی با یافته هایی نو در عرصۀ بیان و بنان خواهد بود.

این مرکز در کنار همۀ فعالیت­های آموزشی و پژوهشی خود، راه‌اندازی مجله­ ای تخصصی با رویکرد علمی ـ اطلاع­ رسانی در علوم و معارف قرآن و حدیث را گامی می‌داند در این مسیر و برای رسیدن به این مقصد و مقصود.