مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : از رمضان بیشتر بدانیم
پديدآورنده : حسین پورشریف
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1394
تعداد صفحه : 96
شمارگان : 1000
قطع : رقعی
زبان : فارسی
شابک : 978-964-493-836-8
جستجو در Lib.ir

از رمضان بیشتر بدانیم

چهل پرسش و پاسخ در باره ماه مبارک رمضان، بر اساس کتاب «ماه خدا»

کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» به چهل پرسش و پاسخ رایج و مطرح در باره این ماه مبارک پاسخ می دهد. پاسخ ها بر اساس کتاب «ماه خدا (پژوهشی جامع در باره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث)»، نوشته آیت اللّٰه محمّد محمّدی ری شهری، نوشته شده اند.

نگارنده سعی کرده است که پرسش ها و پاسخ ها از سویی، از نظر موضوع و شیوه نگارش، جوانانه و برای عموم مردم نوشته شوند تا رضایت آنها جلب گردد و از سوی دیگر، مفید و کاربردی باشند. همچنین تلاش کرده است تا در حد توان، مطالب در کمترین حجم ممکن ارائه شوند و از زیاده نویسی و پرگویی خودداری گردد.

درآمد

رمضان، ماه میهمانی خداست؛ ماه حضور بر سر سفرۀ پربرکت الهی؛ ماه خودسازی و خویشتنداری؛ ماه مساوات بین فقیر و غنی. روزه، تمرین استقامت و غلبه بر نفس است؛ پرورش دهندۀ روح پرهیزگاری است؛ سپر مؤمن در برابر آتش دوزخ، و مایۀ نزدیکی به خداوند است.

شخصی که می خواهد از این میهمانی به نحو شايسته بهره مند شود، باید: فضایل و ویژگی های ماه رمضان را بشناسد؛ برای میهمانی خدا آماده شود؛ آداب این میهمانی را رعایت کند؛ به درک درستی از شب قدر برسد؛ و با دستی پر، از این میهمانی الهی بیرون رود.

كتاب «ماه خدا (پژوهشی جامع در بارۀ ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث)»، نوشتۀ آیة الله ری شهری،[۱]گامى در اين مسير است. این کتاب، حاصل پژوهشی جامع و کامل در این موضوع است که با بهره گيرى از قرآن كريم و متون حديثى، انجام شده است.

در کتاب یاد شده، به حدود هشتاد آیۀ قرآنی و نهصد حدیث، استناد شده است. کتاب به صورت عربی ـ فارسی در دو جلد، تدوین شده، بدین صورت که متن عربی آیات و احادیث، در سمت راست صفحه و ترجمۀ فارسی آنها در سمت چپ آن قرار گرفته است.

با توجه به حجم بالای کتاب ماه خدا، و پژوهشی بودن آن، بر آن شدیم تا کتاب «از رمضان بیشتر بدانیم» را با بهره گیری از این کتاب، در قالب پرسش و پاسخ تهیه کنیم.

سعی شده است که پرسش ها و پاسخ ها از سویی، از نظر موضوع و شیوۀ نگارش، جوانانه و برای عموم مردم نوشته شوند تا رضایت خاطر آنها جلب گردد و از سوی دیگر، مفید و کاربردی باشند.

تلاش شده است تا در حد توان، مطالب در کمترین حجم ممکن ارائه شوند و از زیاده نویسی و پرگویی خودداری گردد.

در برخی از پاسخ ها که از گفته های معصومان علیهم السّلام سود جسته ایم، به نام معصوم علیه السّلام در پاروقی اشاره کرده ایم.


[۱]. اطلاعات کتاب‌شناختی این اثر، عبارت است از: ماه خدا (پژوهشی جامع در بارة ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث)، محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: رسول افقی، مترجم: جواد محدّثی، قم: دار الحدیث.