ملاحم و فتن

پرسش :

ملاحم و فتن یعنی چه و ارتباطشان با ظهور حضرت مهدی(ع) چیست؟



پاسخ :

۱. ملاحم

اين كلمه، جمع ملحمه و از ماده لحم گرفته شده است كه معناى اصلى آن، تداخل و درهم بودن است و در لغت به معناى جنگ است. دليل نام گذارى جنگ به ملحمه را دو نكته گفته اند: يكى اين كه در جنگ، جنگجويان در هم مى آميزند و درگير مى شوند و ديگر اين كه كشته هاى جنگ همچون گوشت افتاده بر روى زمين هستند.[۱]

۲. فتن

جمع كلمه فتنه را فتن گفته اند كه به معناى ابتلا و امتحان مى آيد. خليل گفته است كه فتنه، همان سوزاندن با آتش است.[۲]

مراد شيعيان از دو عنوان ملاحم و فتن، احاديثى است كه پيش بينى وقايع آينده را پس از حضورظاهرى امامان، در بر دارند؛ وقايعى كه فتنه و آتش را در پى دارند و موجب وقوع جنگ هاى آينده و خونريزى ها مى شوند.

اين وقايع، الزاماً ارتباطى به مسئله ظهور ندارند و از علائم ظهور شمرده نمى شوند، اگر چه در برهه اى از تاريخ، اين وقايع با ظهور امام عصر(ع) ارتباط وثيق مى يابد. لذا نبايد مفهوم علائم ظهور را با ملاحم و فتن، مترادف دانست. پيش آمدهاى فراوانى كه در باره حكومت هاى معاصر ائمه عليهم السلام از امويان و عبّاسيان و يا واليان منطقه اى و امثال اينها اتفاق مى افتد، صرفاً پيشگويىِ اين اتفاقات در همان زمان هاست. اين گونه موارد، فتنه هايى است كه قبل از ظهور ايشان اتفاق مى افتند؛ امّا نكته مهم اين است كه در بسيارى از اين نقل ها اصلاً به مسئله امام مهدى(ع) و علامت ظهور او اشاره اى هم نشده است.


[۱]ر. ك: معجم مقاييس اللغة: ج ۵ ص ۲۳۸، لسان العرب: ج ۱۲ ص ۵۳۵ .

[۲]كتاب العين: ج ۸ ص ۱۲۷.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت