تاريخ : یکشنبه 1395/3/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51497
تکیه بر منابع روایی شیعه و تسلط به عربی از ویژگی‌های مهم آیت‌الله یوسفی غروی است

تکیه بر منابع روایی شیعه و تسلط به عربی از ویژگی‌های مهم آیت‌الله یوسفی غروی است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: تکیه بر منابع روایی شیعه و تسلط به عربی از ویژگی‌های برجسته آیت الله یوسفی غروی است که باعث برکت علمی‌اش و خدمت به جامعه شده است.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، نویسنده، محقق و استاد حوزه و دانشگاه در رشته تاریخ اسلام در مراسم بزرگداشت نیم قرن تلاش علمی آیت الله یوسفی غروی که در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد گفت: تا چند دهه اخیر تقدیر از علمای زنده معمول نبود ولی سنت حسنه‌ای است که چند سال است شکل گرفته البته هر همایشی قبول نیست زیرا مراسمی برای بزرگان می‌گیرند که بی شباهت به مجلس ترحیم نیست.

وی اظهار کرد: آیت الله یوسفی غروی شخصیت مضاعفی دارد یعنی به دو زبان کاملا آشناست و به عربی  در کنار فارسی مسلط است که همین امر در زندگی و حیات علمی وی باعث برکات شده است.
وی افزود: مخصوصا در ادبیات عرب صاحب‌نظر هستند و در تدوین مقتل جامع سیدالشهداء در مشکلات ادبیات عربی، بسیار رهگشا بودند و به ما کمک فرمودند.

پیشوایی حافظه قوی را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله یوسفی برشمرد و عنوان کرد: بسیاری از توفیقات ایشان مرهون این حافظه قوی است، به خصوص اینکه وی بهره‌برداری درستی از این حافظه قوی کرده است.
وی بیان کرد: تاریخ شفاهی معاصر حوزه علمیه نجف و مرجعیت نجف از مسایلی است که به خوبی می‌توان از ایشان استفاده کرد و براساس داده‌های ایشان باید گردآوری شود.

پیشوایی افزود: موسوعة التاریخ الاسلامی سرآمد آثار ایشان است البته مقدمه عالمانه وی بر وقعة الطف نیز قابل ذکر است که این نقد طوری نوشته شده است که کسی نمی‌تواند در تاریخ عاشورا تشکیک ایجاد کند و بیانگر عمق علمی و سلیقه علمی مولف است.

وی اظهار کرد: موسوعة وی با عنایت به الصحیح نوشته شده و تفاوت روش دارد و از امتیازات آن این است که استاد عمدتا بر منابع شیعه اعتماد کرده و به شبهه تاریخ نداشتن شیعه پاسخ داده‌اند اگرچه از برخی منابع اهل سنت نیز استفاده شده و حسن دیگر آن است که تاریخ پیوسته از عصر نبوی تا دوره ائمه(ع) در این موسوعه بیان شده است و جزء آثار ماندگار خواهد بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :