مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سرّ دلبری (پژوهشی پیرامون راه کارهای کسب محبوبیت)
پديدآورنده : محمد تقی سبحانی نیا
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1393
تعداد صفحه : 112
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سرّ دلبری (پژوهشی پیرامون راه کارهای کسب محبوبیت)

این اثر به دنبال ارائه راه کارهای به دست آوردن جاذبه ها برای قرارگرفتن در کانون توجّه هم نوعان و محبوبیت در نزد آنان است.

این اثر به دنبال ارائه راه کارهای به دست آوردن جاذبه ها برای قرارگرفتن در کانون توجّه هم نوعان و محبوبیت در نزد آنان است. ضمناً تلاش می کند راه کارهای موفقیت در برقراری رابطه پایدار از منظر آموزه های دینی (آیات و روایات) را تبیین نماید؛ عاملی که می تواند در کامیابی بیشتر و در نتیجه، رضایت بیشتر از زندگی، نقش مؤثری ایفا کند. از این رو، موضوعاتی که در این پژوهش به آنها پرداخته شده، عموماً کاربردی اند و همه آنها در زندگی روزمره به کار می آیند. کتاب حاضر در چهار فصل تدوین شده است که عبارت اند از:

۱ . جذّابیت های ظاهری؛ ۲. مهارت های اخلاقی؛ ۳. مهارت های رفتاری؛ ۴. برخی عوامل دیگر.

درآمد

...

ضرورت آگاهی از عوامل جاذبه آفرین

شاید اهمیت عوامل جاذبه  آفرین و ضرورت آگاهی از آنها با کمی تأمّل، اجمالاً مورد تأیید و تصدیق همگان قرار گیرد؛ امّا به نظر می رسد که بيان فواید جاذبه های بین فردی، اهمیت این جاذبه ها را نمایان تر و ضرورت ایجاد آن را در خود آشکارتر می سازد. البته آگاهی از گونه ها و مصاديق جاذبه ها بر اساس آنچه در منابع ديني به آن تصريح شده، دو فایدة اساسی به دنبال خواهد داشت:

يک. باعث می شود انسان، آن عوامل جاذبه آفرین را در خود ایجاد یا تقویت کند؛

دو. به ما کمک خواهد کرد تا بهترين افراد را برای دوستی خود برگزينیم و از رابطه با آنهايي كه فاقد صفات برتر و جاذبه هاي بين فردي هستند، پرهيز كنیم.

برای این که بیشتر به اهمیت ایجاد عوامل جاذبه آفرین در خود پی ببریم، شناسایی نیازهای خود ـ که معمولاً از طریق برقراری ارتباط پایدار و بر مبنای مودّت و محبّت برطرف می شود ـ راه گشاست؛ نیازهایی كه آنها را مي توان در سه بخش دسته بندی کرد:

۱. نیازهای مادّي: از ملموس ترین نیازهای انسان، نیازهای مادّی اوست. این دسته از نیازها ـ که بسیار هم گوناگون اند ـ زودتر خود را نمایان مي سازند و زندگی اغلب انسان ها را سریع تر تحت تأثیر خود قرار می دهند. چه بسیار انسان هایی که این نیازها را سرلوحة همة نیاز های خود مي دانند و تلاششان را برای مرتفع ساختن آن، مصروف می دارند. شاید بتوان برای اهمیت این نوع نیاز، به برخی متون دینی نیز اشاره کرد. روایاتی چون حدیث شریف نبوی صلی الله علیه وآله که می فرماید: «نزدیک است که سرانجام، فقر به کفر ختم شود»،[۱]نمایندة خوبی برای این باور خواهد بود.

۲. نیازهای معنوي: بهره مندي از نظريات مشورتي، تجارب و خيرخواهي های همنوعان، نياز به دعا و نيز شفاعت آنان از جمله نیازهای معنوی اي است که به واسطة برقراری ارتباط پایدار و صمیمی می توان به آنها دست یافت. این دسته از نیاز ها شاید همانند نیاز های دستة نخست، برجسته و حیاتی به نظر نرسند؛ امّا بی شک می توانند در موفّقیت و کامیابی های آدمی، نقش مهم تری  را نسبت به دستة نخست ایفا کنند؛ زیرا دستگیریِ فکری، موجب رشد و بالندگی مي شود و در نتیجه، انسان، ارزشمند تر به شمار خواهد آمد. علاوه بر آن، انسان، با داشتن ويژگي هايي چون: کرامت و عزّت نفس، سازگاری بیشتري با ديگران خواهد داشت.

۳. نیازهای عاطفي و احساسی: این دسته از نیازها نیز یکی دیگر از انواع نیاز های آدمی است. نياز به كسب محبوبيت در جامعه و رهايي از تنهايي، از جمله این نیازها به شمار می آیند.

لزوم برقراری ارتباط پایدار با همنوعان، از منظر پیشوایان دینی نیز مورد توجّه قرار گرفته است. امام صادق علیه السلام نياز انسان به داشتن دوست و نیز منافع دنيوي و اُخروي دوستان را گوشزد مي کند و مي فرمايد:

أَكثِروا مِنَ الأَصدِقاءِ في الدُّنيا فَإِنَّهُم يَنفَعُونَ في الدُّنيا والآخِرَةِ، أَمَّا الدُّنيا فَحَوائِجٌ يَقومونَ بِها، وأَمَّا الآخِرَةَ فَإِنَّ أَهلَ جَهنَّمَ قالوا:  (فَمٰا لَنَا مِن شافِعينَ وَ لا صَديقٌ حَميمٌ) .[۲]

در دنیا، دوستان بسياري انتخاب كنيد؛ زيرا آنها در دنيا و آخرت به شما نفع مي رسانند؛ امّا نفع دنيوي، نيازهايي است كه آنها برطرف مي كنند، و [نشانة] نفع اُخروي آنها اين است كه اهل جهنّم مي گويند [افسوس] كه ما شفاعت كننده و دوست صميمي نداشتيم!

ناتوانی انسان در برقراری ارتباط پایدار با همنوعان، نتیجه ای جز تنهایی به بار نخواهد آورد. تنهایی ـ که معلول ناتوانی در برقراری ارتباط و آن نیز معلول نداشتن جذابیت  است ـ ، آدمی را به بلایای فراوان روانی و رفتاری، دچار می سازد. از جملة این ابتلائات می توان به: خجالتی بودن، کمرویی، انزواطلبی، عزّت نفسِ پایین و اعتماد به نفسِ ضعیف، از دست دادن فرصت ها و سرانجام، فقر، اشاره کرد. از سویی دیگر، وجود عوامل جاذبه آفرین به دارندة آن، اعتماد به نفس بالا و عزّت نفس و نشاط هدیه می کند و اینها به او کمک می کند که نیازمندی های خود را راحت تر برطرف سازد و کامیابی و در نتیجه، شادکامی بیشتری از زندگی  خود داشته باشد. بدیهی است که برطرف شدن نياز های گونه گون،  از فواید عمل به راه كارهاي برقراري ارتباط پايدار خواهد بود.

نتیجه آن که، فواید فراوان برخورداری از جذّابیت ها از یک سو و بلایا و آفات فراوان فقدان این جاذبه ها از سویی دیگر، اهمیت و نیز ضرورت بهره مندی از آنها را به خوبی  نمایان می سازد و هر انسان خردمندی را به سوی تحصیل آن جاذبه ها سوق مي دهد و عزمش را برای دستیابی به آن ، جزم می کند.

روشن است که برای دستیابی به فواید برخورداری از جاذبه ها، فراگیری مهارت های مربوط به هر یک از آن جاذبه ها، آگاهی از مهارت ها و چگونگی به کار بستن آنها ضروری است. برای مثال، فردِ فاقد مهارت اجتماعي باید در بارۀ فعّاليت هاي ويژه ای همچون شیوة سخنْ آغاز کردن، نشان دادن علاقة خود به دیگری، احترام گذاشتن به همنوعان و بسیاری امور دیگر ـ که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد ـ آموزش ببيند و آنها را در عمل، تمرين كند تا به ملکات نفسانی تبدیل شود.

نتیجه آن که شناخت جاذبه ها، آگاهی از چگونگی تحصیل آن جاذبه ها و تمرین عملی برای هر یک از آنها به منظور فراگیری آن مهارت ها، اقداماتی است که برای بهره مندی از آثار و فواید بسیارش ضروری است. این نگاشته، بیشتر به بیان عوامل جاذبه آفرینْ اهتمام ورزیده است؛ گرچه راه تحصیل بيشتر این مهارت های رفتاری، چندان دشوار نیست و تنها با کمی همّت و پشتکار و تمرین مستمر می توان آن مهارت ها را به دست آورد.

در پایان، لازم است اشاره شود که ما در این پژوهش، در صدد تبیین جاذبه های عمومی با رویکردی کلّی هستیم. اگر با نگاه دقیق تر به اقدامات جاذبه  آفریني که کلیدهای ارتباطی به شمار می آیند، بنگریم، خواهیم دید که برخی جاذبه ها ـ که در نگاه کلّی جاذبه به شمار می روند ـ ممکن است برای گروهی خاص جاذبه به شمار نیایند و یا از نظر شرعی و اخلاقی، تحصیل آنها جایز نباشد، و یا برخورداری از آنها برای گروهی دیگر در اولویت نباشد. از این رو برای گروه ها و اصناف خاص (مانند: جوانان، بانوان و یا کهنسالان)، برخی اقدامات جاذبه آفرین، متفاوت اند و اولویت ها تغییر می کنند. لذا چون تبیین جاذبه های ارتباطی برای صنوف و افراد خاص، نیازمند پژوهشی مستقل است، در این اثر، تنها به رویکردِ عمومی آن بسنده مي کنیم.

انواع جذّابیت ها[۳]

برخی از روان شناسان اجتماعی دریافته اند که سه عامل مهم در جاذبة بین فردی وجود دارد. این عوامل، عبارت  اند از: جذابیت جسمانی، مجاورت و مشابهت. آنان بر این باورند که جذابیت جسمانی و مجاورت در مراحل آغازین رابطه، تعیین کننده تر اند، مشابهت، تنها عامل بسیار مهم در حفظ یک رابطة درازمدّت و استمرار بخشیدن به آن رابطه است.[۴]

به نظر می رسد بر اساس آموزه های دین مبین اسلام، عوامل این جاذبه ها، بیش از سه عامل ياد شده اند. عواملی که می توان در ایجاد و تقویت جاذبه های بین فردی از متون دینی استخراج نمود، عبارت-اند:

ـ جذّابیت های ظاهری؛

ـ مهارت های اخلاقی؛

ـ مهارت های رفتاری؛

ـ همجواری؛

ـ ایمان و عمل صالح؛

ـ تناسبِ جان ها؛

ـ خواست و ارادة خدا.

البته عوامل تأثیرگذار در جاذبه ها از منظری دیگر، به دو بخش «عوامل افزايش دهنده» و «عوامل كاهش دهنده» قابل تقسيم  است. امّا از آنجا که فقدان عوامل مؤثّر در افزايش جاذبه ها، خود، نقش دافعه را ايفا مي كند، از عوامل كاهش دهندة جاذبه ها به شمار می آید. بررسی عوامل ایجاد کنندة جذّابیت ها، برای دستیابی به آن جاذبه ها و رهایی از عوامل کاهندة جذّابیت، کافی است. پس آگاهی به عوامل جاذبه آفرین در حقیقت، آگاهی با عوامل دافعه آفرین نیز خواهد بود.

کتاب حاضر، در چهار فصل تدوین شده است. فصل نخست، به بیان جذّابیت های ظاهری اختصاص دارد. در فصل دوم، مهارت هاي اخلاقی تبیین شده است. در فصل سوم، مهارت های رفتاریِ جاذبه آفرین، از نظر خوانندگان محترم خواهد گذشت. و سرانجام در فصل چهارم، چهار عامل دیگر ـ که در سطور پيشين یاد شد ـ به بحث گذاشته شده اند.


[۱]. کادَ الفَقرُ أَن یَکونَ کُفراً ( الکافی: ج۲ ص۳۰۷ ح۴).

[۲]. مصادقة الاخوان: ص۴۶ ح۱.

[۳]. nterpersonal attraction

[۴]. سایت «دانش نامۀ آزاد ویکی پدیا»، واژۀ «جاذبه های بین فردی».