مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : صحیفه اسلام: شرح جامع ترین وصیت رسول اکرم(ص)
پديدآورنده : محمدرضا حاج شریفی
محل نشر : قم
ناشر : حضور
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1376ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 542
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

صحیفه اسلام: شرح جامع ترین وصیت رسول اکرم(ص)

تفسیری است بر سفارش های پیامبر گرامی(ص) به ابوذر غفاری.

تفسیری است بر سفارش های پیامبر گرامی(ص) به ابوذر غفاری. پیامبر(ص) به در خواست ابوذر، صحابی وفادار آن حضرت، سفارش و توصیه های مفصلی به وی کرده که در کتاب های روایی از جمله بحارالانوار، نقل شده است، گرچه متن وصیت، در متون حدیثی اصلی شیعه نیامده، ولی عالمان بزرگی چون شیخ طوسی در امالی خود آن را آورده اند و فرازهای بسیاری نیز، از این وصیتنامه در کتاب های گوناگون روایی، از پیامبر(ص) نقل شده است.

این سفارش ها حاوی تعالیم فراوانی است که از زبان پیامبر صادر شده و نکته های آموزنده ای را در بر دارد. این سفارش را پیشتر نیز افرادی مانند علامه مجلسی شرح کرده اند. شارح این کتاب، این توصیه ها را فراز به فراز نقل کرده و با قلمی ساده به شرح آنها پرداخته و سپس مفاد آنها را که محمد علی انصاری به نظم کشیده، آورده است.

وی، قبل از وارد شدن به شرح وصیت، شرح حال ابوذر و اسلام او، و شر کت او در غزوه های رسول خدا، و شخصیت معنوی و ویژگی های اخلاقی و چگونگی درگذشت و آرامگاهش را ارائه داده است. شارح برای تفسیر سفارش های پیامبر(ص) از آیات قرآن و روایت های دیگر بهره گرفته است.

در سفارش های پیامبر(ص) به ابوذر مطالب فراوانی آمده که از جمله آنها عبارت اند از: بحث هایی در باره رؤیت خدا، شناخت خدا و یگانگی او، آفرینش آسمان ها و زمین، برخی از اوصاف خداوند، اهل بیت(ع)، فقیهان، فتوا دادن با هوای نفس، نافرمانی از خدا، اضطراب، مؤمن، گناه، کار، نماز شب، روزه، دین، رهبانیت، عبادت، رستاخیز، نماز، بهشت، دنیا، فرشتگان، جهاد، تقوا، مسجد، چاپلوسی، تهمت، صبر، روزی، دشمنی، مجلس حرام، تکبر، و مفاهیم فراوان اخلاقی. چندین فهرست فنی پایان بخش کتاب است.