تاريخ : یکشنبه 1395/3/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 51208
ترویج سنت تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی

ترویج سنت تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی

افتتاح کارگاه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) شب فرخنده نیمه شعبان و ولادت با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت صاحب الزمان(عج) با حضور آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس و هنرمند برجسته استاد محمود فرشچیان .

به گزارش ایرنا، در این مراسم آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع)، هدیت الله جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، سید احمدصفوی شهردار منطقه ۲۰ و استاد محمود فرشچیان هنرمند برجسته نگارگر کشور حضور داشتند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگاران گفت:
طرح تعویض ضریح جدید به علت قدیمی و فرسوده شدن ضریح فعلی در دستور کار قرار گرفت.
آیت الله محمد محمدی ری شهری با اشاره به منابع مالی این طرح افزود:
هزینه ساخت ضریح از محل کمک ها و هدایای مردمی تامین می شود و تولیت عبدالعظیم(ع) کل مراحل ساخت را زیر نظر دارد.
وی با اشاره به همکاری استاد محمود فرشچیان در طراحی و اجرای این ضریح اظهار داشت:
استاد فرشچیان افتخار ملت، کشور و جهان هنر است، خداوند این هنر، قلم پر برکت و هنرمندانه را به استاد عنایت کرده تا در راه مسائل معنوی، گسترش فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و ترویج سنت تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) به کار بگیرد.
وی افزود: استاد فرشچیان مسئولیت ساخت ضریح جدید را بر عهده گرفته و یکی از بهترین گروه های قلم زنی کشور را برای این کار انتخاب کرده است تا قدم کوچکی در راه اهل بیت(ع) برداشته باشیم.
محمود فرشچیان نیز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تجربه ساخت ضریح های امام حسین(ع) و امام رضا(ع) اظهار داشت: ضریح عبدالعظیم الحسنی(ع) کوچکتر از ضریح دو امام یاد شده خواهد بود ولی در نوع خود منحصر به فرد است.
وی ابراز امیدواری کرد که این ضریح پس از ساخت و تکمیل به یکی از شاهکارهای بزرگ هنری جهان اسلام تبدیل شود.
این استاد نگارگر ادامه داد: تیم ساخت ضریح با روحیه عاشقانه و عشق کامل به اهل بیت(ع) در ساخت کوچکترین اجزای این ضریح مطهر نهایت کمال هنر را رعایت خواهد کرد.
فرشچیان در خصوص جنس به کار رفته در تولید این ضریح و ابعاد آن افزود: جنس پایین ضریح از نقره و قسمت های بالا از آب طلا خواهد بود و از نظر ابعاد همانند ضریح قبلی است.
وی ادامه داد مدت زمان اجرای این طرح دو سال و نیم در نظر گرفته شده است ولی بخاطر ریزه کاری ها و ظرافت های هنر کار نمی توان زمان اتمام طرح را با صراحت بیان کرد.
در این مراسم آیت الله ری شهری سکه ها و هدایایی را که بابت قدردانی از کتاب ها و آثارشان در مراسم های مختلف به وی اهدا شده بود برای کمک به ساخت ضریح مطهر اهدا کرد.

گزارش تصویری

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :