درمان خشكى چشم

پرسش :

درمان خشكى چشم و گریه نکردن چگونه است؟



پاسخ :

خشكى چشم ، گاه ناشى از بيمارى هاى جسمى است . در اين صورت، بيمار بايد براى درمان به چشم پزشك مراجعه نمايد . شايد آنچه در برخى از احاديث آمده كه خوردن عدس براى درمان خشكى چشم مفيد است ، ناظر به درمان اين گونه بيماران باشد؛ ولى خشكى چشم، گاه ، ناشى از آلودگى هاى اخلاقى و عملى است ، كه در اين صورت ، راه علاج آن ، توبه و استغفار است .

گفتنى است كه در كنار توبه و استغفار ، خدمت به خلق نيز در لطافت جان و برخوردارى از گريه مفيد و سازنده ، كارساز است ، چنان كه در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است :

مَن فَطَّرَ صائِما فى رَمَضانَ مِن كَسبٍ حَلالٍ ، صَلَّت عَلَيهِ المَلائِكَةُ لَيالِىَ رَمَضانَ كُلَّها ، و صافَحَهُ جِبريلُ عليه السلام لَيلَةَ الفِطرِ ، و مَن صافَحَهُ جِبريلُ تَكثُرُ دُموعُهُ و يَرِقُّ قَلبُهُ .[۱]

هر كس در ماه رمضان، روزه دارى را از درآمد حلال، افطارى دهد ، فرشتگان در تمام شب هاى ماه رمضان بر او درود مى فرستند و در شب فطر، جبرئيل عليه السلام با او دست مى دهد و هر كس جبرئيل با او دست دهد، اشك هايش بسيار و دلش نازك مى شود .

نكته قابل توجّه در اين حديث شريف، اين است كه دعا و نزديكى فرشتگان به انسان و مصافحه بزرگِ آنان (يعنى جبرئيل) با وى نيز در لطافت جان و جارى شدن اشك ، نقشى مؤثّر دارد ، و نكته مهمّ ديگر نيز اين است كه نزديك شدن فرشتگان به انسان، در اثر نزديك شدن انسان ها به يكديگر در ماه خداست.


[۱]ر . ك : ص ۱۶۶ ح ۱۲۸ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت