تاريخ : سه شنبه 1395/2/21
کد خبر: 50817

پرتوی از تفسیر اهل‌بیت(ع) منتشر می‌شود

رئیس انجمن حدیث حوزه از انتشار تفسیر پرتوی از اهل‌بیت(ع) خبر داد و با اشاره به ترجمه فارسی الکافی گفت: این ترجمه دو سال است که انتظار چاپ از سوی وزارت ارشاد را می‌کشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم،حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، در نشستی خبری با اشاره به جمع‌آوری روایات تفسیری کافی کلینی در قالبی مستقل گفت: برخی از مقالات جشنواره شیخ کلینی که قرار است اواخر اردیبهشت ماه برگزار شود به این مقوله اختصاص دارد.

قائم مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث با بیان اینکه من معتقدم کل روایات ائمه(ع) بازتاب قرآن در روح و قلب آنان است، تصریح کرد: براین اساس تقسیم روایات به تفسیری و غیرتفسیری درست نیست و باید گفت برخی روایات به صراحت تفسیری و برخی غیرصریح تفسیری هستند وگرنه تمام کلمات ائمه(ع) برگرفته از قرآن کریم است و می‌تواند در تفسیر کاربرد داشته باشد.

مسعودی همچنین از نگارش تفسیر روایی کامل شیعه خبر داد و افزود: جلد اول این تفسیر تابستان امسال با عنوان«پرتوی از تفسیر اهل‌بیت(ع)» توسط موسسه دارالحدیث منتشر خواهد شد.

وی درباره ضرورت نوشتن شرحی فارسی بر کتاب کافی بیان کرد: موسسه دارالحدیث چندسالی است که مجموعه کافی را از ابتدا تا انتها علاوه بر تصحیح و ویرایش ترجمه نیز کرده که افتخار ترجمه بخشی از آن نیز بر عهده من بوده است.

رئیس جشنواره شیخ کلینی اظهار کرد: این ترجمه دو سال است که انجام شده ولی من از وزارت ارشاد می‌خواهم همان طور که وعده داده بودند هزینه چاپ آن را بر عهده بگیرند تا این کار هر چه سریعتر انجام شود زیرا قرار است در ۳۰ جلد منتشر شود و هزینه سنگینی دارد.

مسعودی ادامه داد: در همایش و جشنواره شیخ کلینی، ترجمه استاد انصاریان از اصول کافی رونمایی و از ایشان تجلیل خواهد شد.

رئیس جشنواره شیخ کلینی همچنین به فعالیت‌های انجمن حدیث حوزه اشاره کرد و افزود: انجمن حدیث حوزه حدود ۵ سال قبل فعالیت خود را شروع کرد و در این مدت علاوه بر راه‌اندازی دروس حدیثی، تدوین برخی رساله‌های حدیثی و کتب آموزشی، نشست‌های ماهانه و فصلی نیز برگزار کرده و در شکل‌گیری برخی رشته‌های حدیثی نیز فعالیت داشته است.

مسعودی تصریح کرد: از سال قبل با همکاری مرکز تخصصی حدیث حوزه جشنواره شیخ کلینی کلید خورد تا زمینه ای برای رقابت سالم میان محققان در عرصه حدیث‌پژوهی فراهم شود.

وی با تمجید از شخصیت مرحوم کلینی به عنوان فقیه، محدث، مورخ و کلامی ادامه داد: عنوان این جشنواره مزین به نام ایشان است اما تمامی طلاب اعم از خواهر و برادر و در هر سطحی از نوقلمان تا افراد مجرب می‌توانستند در جشنواره شرکت و آثار خود را ارایه دهند و بسیاری از آثار عرضه شده قابلیت نشر دارد.

جشنواره ثقة الاسلام کلینی ۲۹ اردیبشهت ماه با حضور آیت الله ری شهری، حسینی بوشهری و جمعی از محققان و اساتید حوزه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :