تاريخ : یکشنبه 1395/2/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50733
گسترش فعالیت های انجمن حدیث حوزه به سایر شهرها

گسترش فعالیت های انجمن حدیث حوزه به سایر شهرها

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی از گسترش فعالیت های تحقیقی و پژوهشی انجمن حدیث حوزه به سایر شهرهای کشور خبر دیگر داد.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که امروز انجمن علمی حدیث حوزه از حضور ۱۰۰ استاد و طلبه فاضل بهره می برد، اظهارداشت: بحمدلله وضعیت انجمن حدیث حوزه نسبت به یک دهه گذشته بسیار متفاوت شده است، بطوریکه بسیاری از روحانیون، اساتید و متعلمین حوزه های فرصت پیدا کردند به صورت رسمی و بیشتر به حدیث بپردازند.

امسال در سطح چهار رشته حدیث پذیرش خواهیم داشت

رئیس انجمن علمی حدیث حوزه افزود: ما پیش از این درس رسمی حدیث کم داشتیم ولی امروز به برکت وجود مراکز فعال و پیشگام حدیث پژوهشی مانند موسسه فرهنگی دارالحدیث، مرکز تخصصی حدیث حوزه، انجمن علمی حدیث در بسیاری از مدارس مهم رشته حدیث کاملا ایجاد شده و در مقاطع مختلف پذیرش داریم و ان شاءالله امسال نیز در مقطع سطح چهار پذیرش خواهیم داشت.

نویسنده کتاب « دانشنامه امام حسین(ع) بر پایه قرآن » ادامه داد: با رشد و توسعه درس حدیث در مدارس بسیاری از طلاب طی این سالها متوجه علوم جانبی رشته حدیث شده اند بطوریکه به  صورت خودجوش درس « رجال » و « درس های اصطلاحات حدیثی» را به راه انداختند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: به لطف خداوند امروز بسیاری از مراکز علمی و آموزشی از انجمن حدیث تقاضای برگزاری کلاس درس و معرفی استاد برای اداره کلاس های خود را دارند.

شأن مادر بودن علم حدیث باید حفظ شود

حجت الاسلام والمسلمین مسعودیبا بیان اینکه « حدیث کم کم در حال رسیدن به جایگاه واقعی خودش است»، خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در آبان ۷۴ در افتتاح دارالحدیث فرمودند، « حدیث مادر علوم اسلامی است»، ما باید شأن مادر بودن حدیث را نسبت به همه علوم حوزوی حفظ کنیم و البته به این جایگاه هنوز نرسیده ایم و کمی فاصله داریم.

انجمن علمی حدیث به سفرهای استانی می رود

نویسنده کتاب « وضع و نقد حدیث » در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه « رفتن به سفرهای استانی اعضای هیئت مدیره انجمن » از برنامه های دوره جدید است، افزود: متاسفانه تمرکز اطلاعات، اساتید، امکانات پژوهشی و تحقیقاتی در همه عرصه ها در قم وجود دارد و بسیاری از شهرستان ها نسبت به این امکانات محورم هستند.

رئیس انجمن حدیث حوزه ادامه داد: تصمیم داریم در دوره جدید به همراه برخی از اعضای انجمن سفرهایی را به مراکز استانی انجام دهیم و از نزدیک با مشکلات و نیازهای آن مناطق آشنا و نهایت همکاری را داشته باشیم.

حجت الاسلام  والمسلمین مسعودی بیان داشت: به دنبال آن هستیم با حمایت و ارتباطی که با ائمه جمعه، خیرین شهرهای بزرگ برقرار خواهیم کرد برخی از فعالیت های حدیثی را به مراکز استان های دیگر منتقل کنیم و انجام این اقدام مهم نیازمند بودجه کافی و پشتیبانی ائمه جمعه و سایر خیرین این استان ها و شهرها می باشد.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در بخش دیگری از سخنانش به عدم مشارکت فعال طلاب در انجمن حدیث اشاره کرد و گفت: متاسفانه مشارکت طلاب در انجمن ها بطور کلی به چند دلیل منتهی می گردد، نخست آنکه انجمن های نوبنیاد می باشند و دیگر اینکه از سوی تشکیلات دولتی و رسمی تاسیس نمی شوند و کاملا مشارکتی، خودجوش و توسط افراد دایر می شوند.

رئیس انجمن حدیث حوزه تصریح کرد: طلاب بهترین ابزار برای تبلیغ فعالیت های انجمن های علمی می باشند بطوریکه در سال گذشته ضمن برپایی کلاس هایی که در مدرسه فیضیه و چند مدرسه اصلی برگزار کرده ایم، استقبال خوبی از سوی طلاب صورت گرفت و اگر ما از همین ظرفیت استفاده کنیم بدون تردید شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی به برنامه های آتی انجمن اشاره کرد و گفت: « استفاده از ظرفیت های نهفته سایر مراکز استان ها»، « برپایی سراسری دروس حدیث در حوزه ها و مدارس علمیه»، « غنی سازی متون حدیثی»، « تربیت اساتید زبده و متخصص»، « توسعه فعالیت های انجمن علمی حدیث به سایر شهرستان ها»، « برپایی کارگاه های تابستانی ویژه اساتید و فارغ التحصیلان رشته حدیث » از جمله برنامه ها و طرح های دردست اقدام می باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :