تاريخ : سه شنبه 1395/1/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 50347
اجتناب از گناه، شاهراه بهره مندی از ماه رجب

اجتناب از گناه، شاهراه بهره مندی از ماه رجب

عضو پژوهشکده تفسیر دارالحدیث اولین قدم برای آمادگی در ماه رجب را اجتناب از گناه دانست و گفت: تا زمانی که روحمان از گناه فاصله نگیرد، عبادات هیچ تاثیری ندارد، اگر روح خود را پاکیزه کنیم زمینه های بهره مندی از این ماه فراهم می شود.

حجت الاسلام علیرضا نظری خرمدر گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستانبا اشاره به فضیلت ماه رجب گفت: در روایات دو مساله درباره ماه رجب بسیار برجسته است و مسائل دیگر بعد از این دو مساله قرار می گیرد مساله اول استغفار در ماه رجب است.

وی با بیان اینکه ذکر استغفار باید با توجه خوانده شود، خاطرنشان کرد: در روایتی امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل می کنند که پیامبر می فرمایند؛ رجب ماه استغفار امت من است، در این ماه طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

حجت الاسلام نظری خرم اظهار داشت: وقتی پیامبر اکرم (ص) این مساله را می فرماید تکلیف روشن است و راه را نشان می دهد، بنابراین همین که انسان در ذکر استغفار توجه داشته باشد به مقدمات آمادگی روحی می رسد.

عضو پژوهشکده تفسیر دارالحدیث با اشاره به سخنی از آیت الله حق شناس در این باره تصریح کرد: انسان وقتی طلب مغفرت می کند باید توجه داشته باشند مانند کسی نباشد که با او صحبت می کنند ولی او به سمت چپ و راستش نگاه می کند، انسان ذکری که می گوید را به خود تحمیل نکند؛ زیرا ذکر گفتن نیاز به شادابی و طراوت روحی دارد.

وی با بیان اینکه بزرگان دین استغفار را آغاز نزول رحمت الهی می دانند، تاکید کرد: استغفار در ماه رجب درهای رحمت خدا را باز می کند، بعضی کارها این خاصیت را دارد، در حدیثی آمده وقتی شما از انسان های صالح یاد می کنید خود به خود درهای رحمت الهی باز می شود، بنابراین با گفتن استغفار دل ها روحانی می شود و شادابی و حالت نشاط در انسان پیدا می گردد.

حجت الاسلام نظری خرم دومین مساله مورد تاکید در ماه رجب را روزه گرفتن دانست و بیان داشت: یکی از اصحاب پیامبر اسلام نقل می کند که من در خدمت رسول خدا بودم راهمان به قبرستانی افتاد، متوجه شدم پیامبر در میان قبرها توقف می کنند، علت را که از حضرت پرسیدم، اشک از دیدگان پیامبر جاری شد، فرمودند: این افراد در قبرهایشان معذب هستند و من صدای ناله آنها را شنیدم دلم به حالشان سوخت و به رحم آمد، از خدا خواستم مقداری در عذابشان تخفیف بدهد، خدای متعال قبول کرد، بعد فرمودند: اگر اینها در ماه رجب یک روز روزه گرفته بودند الان اصلا غذاب نمی شدند، عرض کردم: آیا روزه و عبادت در ماه رجب ما را از عذاب قبر ایمن می کند، رسول خدا فرمودند؛ بله سوگند به خدایی که مرا به پیامبری فرستاد هر مرد و زن مسلمان یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد عبادت هزار سال در نامه عملش ثبت می شود.

عضو پژوهشکده تفسیر دارالحدیث ادامه داد: در حقیقت ایمان ما ضعیف شده که با شنیدن این روایات، تاثیری در وجود ما به وجود نمی آید، عمل کردن به این احادیث به خودسازی درونی بر می گردد که متاسفانه در جامعه امروز بسیاری از مردم از آن غافل هستند.

وی با بیان اینکه اولین قدم برای آمادگی در ماه رجب اجتناب از گناه است، افزود: تا زمانی که قلب و چشم و زبانمان از گناه فاصله نگیرد، ذکر و روزه و عبادات هیچ تاثیری در ما نخواهند گذاشت.

حجت الاسلام نظری خرم با اشاره به حکایتی از شهید دستغیب در این مورد گفت: شهید دستغیب می فرماید، یکی از علما از دنیا رفته بودند، فرزندش خوابش را می بیند، در خواب لب های پدرش جراحت داشت، می گوید؛ از پدرم در مورد لب هایش سوال کردم، گفت: این به خاطر این است که در دنیا وقتی می خواستم مادرت را صدا بزنم، به جای سکینه می گفتم سکو، او ناراحت می شد و دلش می شکست، این جراحت به خاطر دل شکستن اوست.

عضو پژوهشکده تفسیر دارالحدیث تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که فکری برای این دست گناهان نکنیم نه روزه ها، نه استغفارها و نه عبادات دیگر تاثیر درستی که باید در روح ما داشته باشد را نخواهد داشت، پس اگر گفتار خود را پاکیزه کنیم زمینه های، بهره مندی از این ماه برای ما فراهم می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :