مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : دلائل النبوه
پديدآورنده : ابو نعیم اصفهانی
ناشر : دارالنفائس
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1419 قمری
تعداد جلد : 3
زبان : عربی
منبع: قائمیه
جستجو در Lib.ir

دلائل النبوه

کتاب مذکور مشتمل بر 16 فصل پیرامون مباحث نبوّت می باشد که ابونعیم اصفهانى، روایات پراکنده در زمینه نبوت، معجزات، و ویژگى هاى حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) را که مجموعاً پانصد و چهلو پنج حدیثمسندو معتبر مى باشد در سى و پنج فصل مرتب و تدوین کرده است.

ابونعیم اصفهانى در این کتاب، روایات پراکنده در زمینه نبوت، معجزات، و ویژگى هاى حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) را که مجموعاً پانصد وچهلو پنجحدیثمسندو معتبر مى باشد در سى و پنج فصل مرتب و تدوین کرده است. و در هر فصل نیز مطالب فرعى و جزییات فراوانى را که با آن تناسب داشته، نقل و بررسى کرده است.


اصطلاح «دلایل» در این کتاب نه به معناى دلیل و برهان عقلى و کلامى بلکه به معناى حجت شرعى (روایى) بر صدق ادعا مى باشد. از این رو، همه فصل هاى کتاب فقط با مطالبى عنوان یافته اند که احادیثى در آن زمینه وجود داشته و مطالب مندرج در ذیل آنها نیز فقط احادیث معتبر بوده است و از هر گونه بحث عقلى (فلسفى و کلامى) در آن اجتناب شده است.


ابونعیم اصفهانى علاوه بر نقل روایات معتبر در این باب، همچنین راویانى که احادیثى در این زمینه نقل کرده اند رانام برده و درباره آنها بحث کرده است. از این رو، کتاب وى هم کتابى حدیثى و هم کتابى رجالى و تاریخى است.


او در این کتاب مطالبى مثل مباحث زیر را تنظیم کرده است:
فضایل حضرت رسول(صلىاللهعلیه وآله) در قرآن; روایات مربوط به نبوت، روایات مربوط به حقیقت محمدى قبل از خلقت آدم; فضایل ایشان; سرورى بر همه انبیاء و امتهاى قبل از خود; بشارتهاى غیبى ادیان پیشین، از رسالت و بعثت ایشان; شرح حال پدر و مادر آن حضرت; کودکى و رشد،اخلاقفردى و اجتماعى، عصمت، حالات ایشان به هنگام تلقّى (گرفتن) وحى از جبرییل امین; کیفیت نزولقرآنو سایر کرامات و معجزات آن حضرت.


ابونعیم در این کتاب نیز مثل سایر کتابهایش اخبار و احادیث نبوى درباره فضایل على بن ابى طالب(علیه السلام)و وقایع تاریخى مربوط به آن حضرت را نقل کرده است که بسیارى از مورخان متعصب اهل سنتاز نقل آن اجتناب کرده اند.