تاريخ : پنج شنبه 1394/12/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49738
شناسایی ۵۰۰ نسخه از آثار سیدمرتضی علم الهدی

شناسایی ۵۰۰ نسخه از آثار سیدمرتضی علم الهدی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهریزی بابیان اینکه کنگره گرامیداشت سیدمرتضی علم الهدی سال آینده برگزار می‌شود، گفت: تا کنون حدود ۵۰۰ نسخه از آثار سیدمرتضی شناسایی شده است که به واسطه این کنگره، تحقیق و تصحیح عالمانه در آثارایشان صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث،حجت‌الاسلام و المسلمین مهریزی، رئیس دبیرخانه کنگره‌های موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث صبح امروز (۱۳ اسفند) در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که در سالن همایش‌های موسسه برگزار شد، عنوان کرد: ایده برگزاری کنگره‌ها سال ۸۰ شکل گرفت.

رئیس دبیرخانه کنگره‌های موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: موسسه دارالحدیث وابسته به آستان حضرت عبدالعظیم است و یکی از ایده‌هایی که در این موسسه شکل گرفت این بود که بزرگان ری، آثار و افکار این شخصیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد و موسسه این برنامه را در دل خود بگنجاند.

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی افزود: موسسه در نظر داشت که هر دو سال یک بار همایشی در خصوص بزرگان دین برگزار کند که اولین همایش در سال ۸۲ به حضرت عبدالعظیم اختصاص یافت.

وی افزود: همایش‌های بزرگداشت ابوالفتوح رازی، شیخ کلینی، عبدالجلیل رازی تا سال ۸۸ در گرامیداشت مجموعه بزرگان ری برگزار شد و هدف این بود که آثار این شخصیت‌ها تصحیح، تحلیل و عرضه شود و خوشبختانه سیر تکاملی داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: حدود ۳۰ جلد اثر در کنگره عبدالعظیم تولید شد، مقالات متعدد در باره شخصیت ایشان به دبیرخانه کنگره ارسال شد، همچنین در کنگره ابوالفتوح رازی که از شخصیت‌های قرن ۶ هجری است، ۲۰ جلد کتاب خروجی این همایش بود.

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی افزود: کنگره گرامیداشت شیخ کلینی در سال ۸۸  برگزار شد که به واسطه این کنگره، تصحیح کتاب کافی صورت گرفت که یکی از بهترین تصحیحات محسوب می‌شود.

وی با بیان این که کنگره عبدالجلیل رازی که در سال ۹۱ برگزار شد، گفت: دو همایش بعدی به بزرگان ری اختصاص نیافت، به طوری که کنگره آیت الله مشکینی در سال گذشته برگزار شد و امسال نیز کنگره سیدمرتضی را در دست اجرا داریم.

رئیس دبیرخانه کنگره‌های موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد: امسال، هزارمین سال رحلت سیدمرتضی است که از شخصیت‌های مهم در عرصه کلام، فقه و تفسیر است و آثار ایشان به صورت پراکنده منتشر شده است و چندی پیش نیز پیش‌همایش این کنگره در موسسه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهریزی تصریح کرد: تا کنون حدود ۵۰۰ نسخه از آثار ایشان شناسایی شده است که عمده اینها در در تصحیح قرار نگرفته بود و به واسطه این کنگره، تحقیق عالمانه در آثار سید مرتضی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :