تاريخ : دوشنبه 1394/11/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 49221
دانشنامه امام مهدی(عج)؛ گردآورنده متون حدیثى و آیات قرآن درباره مهدویت

دانشنامه امام مهدی(عج)؛ گردآورنده متون حدیثى و آیات قرآن درباره مهدویت

دانشنامه امام مهدی(عج) که رهبر معظم انقلاب در مراسم رونمایی آن حضور یافتند در جایزه کتاب سال، عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص داد که این اثر به گردآورى متون تاریخى، حدیثى و آیات قرآن درباره مهدویت پرداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه دارالحدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اثر شایسته تقدیر جایزه کتاب سال با عنوان «دانشنامه امام مهدی(عج)» گفت:

موضوع مهدویت، یكى از مترقی‌‏ترین اصول اعتقادى، اجتماعى و سیاسى اسلام بوده و در جهان امروز، كه انسان‌‏ها بیش از هر زمان دیگر تشنه ارزش‌‏هاى انسانى و در رأس آنها عدالت اجتماعى هستند، اعتقاد به امام مهدى(عج) زمینه‌‏ساز تحقّق این بزرگ‏ترین آرزوى بشر در طول تاریخ است.
وی با اشاره به هدف نگارش این دانشنامه افزود:

هدف از نگارش دانش‏نامه امام مهدى(عج) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، تنها اثبات یک باور اسلامى از منظر پیروان اهل‌‏بیت(ع) نیست، بلكه گشودنِ راهى براى اتحاد پیروان همه ادیان و جهانیان، براى پاسخگویى به اصلی‏‌ترین نیاز بشر، یعنى حاكمیت عدالت در سراسر جهان است.

حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد:

دانشنامه به این مهم پرداخته و مسائل مرتبط با موضوعات مهدویت را با تکیه بر نصوص معتبر اسلامی بررسی کرده است. این مجموعه گسترده، علاوه بر گردآورى متون تاریخى، حدیثى و آیات قرآن درباره مهدویت، پاسخ‏گویى به پرسش‌‏هاى نسل معاصر را به عهده گرفته و با كاوش در متون كهن، كوشیده است براى هر سؤال، پاسخى مستند و منطقى بیابد و آن را در جامه‌‏اى نو و مورد قبول، به نسل معاصر ارائه دهد.


قابل ذکر است که این اثر ارزشمند از سویآیت‌الله محمد محمدی ری‌شهریبا همکاریسیّدمحمّدکاظم طباطباییو جمعی از پژوهشگران با ترجمهعبدالهادی مسعودینوشته شده و از سوی انتشارات دارالحدیث به چاپ رسیده است.

این دانشنامه مشتمل بر چهارده بخش است که عناوین کلی آن شامل:
بخش اول: مهدویت از نگاه کلی،
دوم: زندگی‌نامه امام مهدی(عج)،
سوم: غیبت امام مهدی(عج)،
چهارم: سفرا و وکلای امام مهدی (عج)،
پنجم: توقیعات امام مهدی(عج)،
ششم: دیدار با امام مهدی (عج)،
هفتم: وظایف مسلمانان در روزگار غیبت،
هشتم: دعا، توسل و استخاره،
نهم: زیارات،
دهم: نشانه‌های ظهور،
یازدهم: قیام،
دوازدهم: سیره حکومتی،
سیزدهم: نمونه‌هایی از سروده‌های مهدوی
و چهاردهم: کتاب‌شناسی مهدویت؛ مهدویت‌نگاری تا قرن دوازدهم و مهدویت‌نگاری پس از قرن دوازدهم است.
گفتنی است، این اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر در سی‌وسومین جایزه کتاب سال ایران انتخاب و پیش از این نیز به عنوان برگزیده در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدوی در سال گذشته انتخاب شده است.
«دانشنامه امام مهدی(عج)» اثری ارزشمند است که رهبر معظم انقلاب شخصاً در مراسم رونمایی آن حاضر شدند و آن را نمونه برجسته‌ای از شناسایی خلأها و مسئله‌یابی درست و هدیه‌ای ارزشمند به جامعه اسلامی و علمی خواندند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :